Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is motorolie schadelijk voor de v-snaar en distributieriem?

Stomme ik...

Vorige week heb ik de olie bijgevuld van mijn auto, en ik heb...ik kan er nog steeds niet over uit...de dop vergeten op het motorblok terug te doen.

Pas na 5 dagen kom ik er achter, en ALLES zit onder de olie. Nu heb ik me laten vertellen dat dit schadelijk is voor de v-snaar en de distributieriem. Weet iemand of dit zo is?

En de tweede vraag, kan ik de motor op de een of andere manier schoon maken?

13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Voor de V snaar kan dit wel schadelijk zijn omdat deze rubber componenten bevat en deze als het ware door de olie kan worden opgelost. Ook kan je V snaar gaan slippen. Voor de distributieriem kan het geen kwaad omdat deze van kunststof is gemaakt. In jouw geval zou ik langs de garage gaan en de motor en het motorcompartiment laten 'schoonspuiten' (ontvetten). Hopenlijk heb je inmiddels wel je oliepeil gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nou er zit niet voor niks een dop is. Mbt je snaren: die kunnen losslippen.

Schoonmaken: zaagsel over de bevuilde delen strooien, in laten trekken en met de stofzuiger opzuigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tanden van een distributieriem zijn ook van rubber.
Een distributieriem vindt olie in ieder geval niet leuk, maar dan heb ik het vooral over een lekkage die langere tijd duurt.

Ik zou de boel zelf schoonmaken, maar je kan het ook laten doen.
Wel een plekje zoeken waar de olie geen kwaad kan, bijvoorbeeld bij een wasplek.

http://www.tuning-gids.nl/motorblok_reinigen_motorcompartiment_schoonmaken.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Olie kan schadelijk zijn voor je snaren en Distributie riem!
Maar maak je geen zorgen, het kan allemaal wel wat hebben!
Schoonmaken is niet zo moeilijk, haal een bus ontvetter voor de motor en verdeel dit met een grote kwast over je motor.
Even in laten trekken en vervolgens met een hoge drukspuit alles goed schoon spuiten!
Vervolgens even de motor warm rijden om te laten drogen.
Heb je nog een oude motor met een verdelerkap dan moet je die na het reinigen even loshalen en goed drogen van binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing