Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent een felle flits op de snelweg?

vorige week reed ik 's avonds met mijn vriend naar Antwerpen. We reden op de snelweg ( in Nederland) en bij een viaduct werden we geflitst, dit was een hele felle flits midden in ons gezicht. met de terugweg was dit weer. kan dit voor de snelheid zijn? want naar mijn weten, reed ik niet te hard.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
8.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Kan snelheid zijn, maar soms wordt ook gordelcontrole met camera's zijn. Of die zo wild flitsen weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waren er wegwerkzaamheden op dat moment? Het kan best zo zijn dat ze door de weeks daar aan het werk zijn en weekends niet. Ze laten het bord met de snelheidsbeperking vaak staan.

Dus de kans dat je geflitst bent voor snelheid is redelijk groot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan niet zo zijn dat je door de politie oid ''in je gezicht'' geflitst bent. Dit is verboden in Nederland omdat je anders verblind kan worden door het felle licht. Dus dit heeft ook niets te maken met je snelheid. Wat het dan wel precies was blijft voor mij een raadsel. Als je precies op de grens zit, weet ik wel dat er kastjes boven de snelweg hangen waar op het moment dat je eronderdoor rijd een dof blauw flitslicht te zien is, maar dat is niet bij een viaduct en niet fel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan tegenwoordig bij de grensovergangen ook portalen met camera's die alles wat er onderdoor rijdt flitsen. De camera's en sensors houden het grensverkeer in de gaten, met als doel criminelen, drugssmokkelaars en illegale migranten op te kunnen sporen. Ook krijgt men inzicht in wat er aan beroepsgoederenvervoer de grenzen passeert en uit welke landen de voertuigen afkomstig zijn. Zelf rij ik wekelijks onder het portaal door dat op de A67 tussen Eersel en Turnhout staat. Je ziet wel (lichte) flitsen, als je er in het donker onderdoor rijdt, niet een felle flits midden in je gezicht. Het zijn geen camera's die een snelheidsmeting doen. Zie ook de bron voor meer informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee het was nog in Nederland, niet eens in de buurt van de grens, want we waren hooguit 10 minuten aan het rijden. En op de terug weg was het bij hetzelfde viaduct, want toen waren we bijna thuis. Maar ik heb nog maar een half jaar me rijbewijs, dus ik wist niet dat als je geflitst bent, dit dan zo fel is en in het gezicht, ik heb op internet gezocht, en daar lees ik veel over infraroodcamera's, maar ik vraag me gewoon af wat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je van de voorkant geflitst wordt (dus tegen jouw rijrichting in), dan zal je inderdaad vanuit een ouderwetse flitskast een felle lichtflits zien, maar verklaart niet dat je zowel op de heen- als de terugweg "in je gezicht" geflitst wordt, tenzij er op die bewuste locatie twee flitspalen aan weerskanten van de weg "tegen het verkeer in" flitsen. Lijkt me niet erg aannemelijk. Als jullie in het donker geflitst werden, zou het wellicht de moeite lonen daar eens bij daglicht te gaan kijken om er achter te komen of er daar inderdaad camera's gemonteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou ik nog kunnen doen, maar 3 of 4 weken geleden zyn we ook in Antwerpen geweest en toen reed myn vriend, en die ryd altyd te hard, en toen werden we niet geflitst, en ik kwam echt niet boven de 120/ 125 uit. Dus snap er echt niks van. Maar toch bedankt !
Het zijn camera's die van iedereen foto's maakt die langsrijdt en hebben als doel te controleren of jij EN je bijrijder hun gordel dragen. Ze staan inderdaad op de wegen aan beiden kanten die jij beschrijft (aan de linkerkant) De boete valt in België in "graad 1" verkeersboetes. Deze kost €50 euro en kan je tegemoet zien als Nederlander. Als je niet voor betaling zorg draagt, krijg je zelfs een officiële brief/waarschuwing van Koning Boudewijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die flits was nog in Nederland en niet in Belgie.
Maar we hadden onze gordel aan, alleen ik doe de gordel soms onder me arm, ik kan me alleen niet herinneren of ik dat nu ook had gedaan.
Zal je wat vertellen, een vriend van ons reed over een weg waar 80 gereden mag worden, hij rijdt volgens zijn zegge niet te hard en wordt geflitst op zijn voorzijde van de wagen.Hij snapte er helemaal niets van, keerde verderop om en reed terug. Voorbij het punt waar hij werd geflitst is hij weer gekeerd en reed weer over de weg richting zijn huis nu met 70 km per uur en werd weer geflitst. Even verderop heeft hij zijn wagen geparkeerd en is naar de controleur gelopen die bij het apparatuur staat. Hij vraagt hoe het kan dat hij tweemaal is geflitst zonder dat hij te hard heeft gereden, de agent vertelde hem dat iedereen daar wordt geflitst en foto's worden gemaakt van de inzittende die voorin zitten om te controleren of ze hun gordel om hebben. Hij had ze beide keren helaas niet om en kreeg twee keer een bekeuring wegens rijden zonder gordel binnen 5 minuten. Dus wie weet ben je ook op de foto gezet, heb jij je verder aan de regels gehouden en je had je gordel om dan hoef jij je geen zorgen te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding