Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de aangegeven topsnelheid bij motorvoertuigen wel in de ''veilige toerenzone''?

Hallo mede-GV'ers,

Elke motorvoertuigenfabrikant (behalve waar het verboden is) geeft de topsnelheid aan van hun producten, maar is de aangegeven topsnelheid wel binnen de veilige toerenzone?

Bijvoorbeeld bedrijf X heeft product A en die heeft een topsnelheid van 250km/h. Product A heeft 5 versnellingen en de veilige toeren lopen tot 5000 per minuut. Vanaf daar word de teller rood en kan hij maximaal tot 7000 per minuut.
Is de genoemde maximum snelheid dan tot (en met?) 5000 toeren of tot (en met?) 7000 toeren in de vijfde versnelling?
Laten we voor het gemakt stellen dat F,rw,lw,etc. verwaarloosbaar is.

Ik ben benieuwd!

Bvd,
Elija

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De aangegeven maximale snelheid wordt normaal gesproken bereikt binnen de 'groene' gedeelte van de toerenschaal. Je moet je auto nl. helemaal niet in 't rode laten komen. Daar hebben fabrikanten rekening mee gehouden. Je zal zien dat auto's op topsnelheid in de hoogste versnelling normaliter niet in het rode toerengebied komen (op een enkele uitzondering daargelaten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de aangegeven topsnelheid niet eens gehaald word , Maar ik denk ook niet de maximale snelheid die er gehaald kan worden in de veilige toerenzone blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf heb ooit de topsnelheid bereikt met mijn vorige auto (opel Calibra). Deze bleef net in het veilige gedeelte. Desalniettemin heeft langdurig de topsnelheid rijden wel enige schade op. De motor moet immers wel erg hard werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing