Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn koplampen verzachten als ik geen gas geef, hoe komt dat ?

Als mijn Ford Focus stationair loopt zijn mijn koplampen zwakker, geef ik gas worden ze veel feller. Ik zie het ook in mijn temperatuur meter die soms heen en weer gaat.
Kreeg van iemand te horen dat de spanning regelaar vervangen moet worden. Maar waar zit deze bij een Ford Focus 1.6 16V van 2000 ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het effect duidt inderdaad op een defecte spanningsregelaar of een zwakke accu.
Als de spanningsregelaar defect is dan kan dat op den duur een kapotte accu opleveren.
Bij tegenwoordige auto's is de spanningsregelaar samengebouwd met de wisselstroomdynamo. Het gedeelte met de aansluiting kan soms losgeschroefd worden van de rest van de dynamo, je kunt dan tevens de koolborstels verwisselen, die zitten aan hetzelfde deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

als je motor statinair loopt maakt hij minder toeren dus de dynamo levert minder stroom op
en als je gas geeft meer stroom dus betere lichten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een teken dat je een zwakke accu hebt. Hij laad niet goed meer op. Ik raad je aan om een nieuwe accu te plaatsen, startkabels in je auto te leggen of een draagbare accu lader te kopen. Voor het geval dat ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moderne auto, beperken jouw stroomverbruik als je minder opwekt. Bij mijn (nieuwe) auto gaat de airco, het licht en de radio en de ruitenwissers op spaar stand als ik stilsta of zachtjes rijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een voertuig uit 2000 is de dynamo van het zg. wisselstroom type. Dit houd in dat hij bij een laag toerental al stroom levert. Gaan de lampen zwakker branden dan duidt dit op een zwakke stroombron (accu). Accu kan defect zijn. Er is nog een mogelijkheid dat de dynamo te weinig spanning krijgt, meet eerst de accu spanning, terwijl de motor uit staat, en dan de spanning op de dikke kabel , de +, op de dynamo en de massa de -, op de accu deze mag niet meer dan 0,5 volt verschillen. Is dit meer dan is er spanning verlies, en zal je de oorzaak moeten zoeken (d.m.v. een vierhoek meting).(massa accu massa dynamo, massa dynamo plus dynamo, plusdynamo plus accu, accu plus accu massa. Tussen accu plus accu massa en dynamo plus dynamo massa mag hooguit 1 volt verschilzitten.

Toegevoegd na 6 uur:
Naar aanleiding van de reactie op mijn antwoord van de vraagsteller:
Als de rotor minder dan 8 volt krijgt(de accu spanning) ontstaat er te weinig magnetisch veld om in de stator een stroom op te wekken.
Stationair kan een wisselstroom dynamo ca 4 amp leveren bij 14,4 volt.
Jammer dat je zo weinig weet van dynamo,s en een onderbouwt antwoord in twijfel trekt. Veldwikkelingen zitten niet in een wisselstroomdynamo deze zitten in de verouderde niet meer toegepaste gelijkstroomdynamo's van vroeger.
Een vierkant meting is wat elke hedendaagse autotechnicus op zijn minst moet kunnen uitvoeren met een voltmeter om spanning verlies op te sporen.

Toegevoegd na 6 uur:
Even wat oude gegevens opgezocht:
Ford werkt met een bordspanning van 15,6 volt het is dus zelfs zo dat jou constatering standaard is!

Toegevoegd na 1 dag:
Voor meer informatie apkinfo@xs4all.nl

Toegevoegd na 1 dag:
Nog een keer wordt geblokt,
Meer info
a p k i n f o a p e s t a a r t j e x s 4 a l l p u n t n l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto heeft een multiriem die aan de dynamo vast zit.
Als je je auto net start, dan moet die harder draaien.
De dynamo levert wat stroom naar de accu, maar het meeste naar de elektronica (lees: motor, lampen, interieur).
Dus misschien moet je dynamo worden vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing