Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een garage zonder je tussendoor op de hoogte te stellen, een reparatie aan je auto doen van over de 600 euro?

De auto van mn vriend moest voor APK en kleine beurt naar de garage. Aan het einde van de dag belden ze dat het klaar was: Ruim 600 euro! Zonder tussendoor te bellen. Ik heb ooit eens vernomen dat een garage bij kosten die boven de 400 euro uitkomen, eerst contact op moet nemen met de eigenaar. Iemand die hier meer vanaf weet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat is er afgesproken?
Ikzelf ben altijd bij de keuring aanwezig en voer de eventuele reparatie ( indien mogelijk ) zelf uit.
Dus kom ik nooit voor dergelijke verassingen te staan.
Maar dat is geen antwoord op uw vraag.

Als u opdracht heeft gegeven voor een keuring en deze valt negatief uit dan dient de garage met u te bespreken voor een mogelijke oplossing.
Hij mag niet zelfstandig beslissen en zonder uw toestemming reparaties verrichten aan uw voertuig.
Ik heb het dan ook alleen maar over de reparatie en niet over de kosten die de kleine beurt met zich mee heeft gebracht.
Het lijkt mij verstandig om met de garagehouder rond de tafel te gaan zitten voor een mogelijke (nette) oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is niet netjes, maar als deze reparatie noodzakelijk is om de auto door de APK te krijgen, dan mag dat wel ja.
Anders had je de auto daar moeten laten staan, want een auto die de APK niet doorkomt, mag de weg niet meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijgaand de voorwaarden van de Bovag.
Artikel 9 - Prijsopgave en termijn
De opdrachtgever kan voor of bij het verstrekken van de opdracht opgave verlangen van de prijs
van de werkzaamheden, alsmede van de termijn waarbinnen de werkzaamheden zullen worden
uitgevoerd. De opgegeven prijs en termijn zijn bij benadering, tenzij de opdrachtgever en de
reparateur een vaste prijs en/of termijn overeenkomen. Indien de bij benadering opgegeven prijs
met meer dan 10% wordt overschreden of dreigt te worden overschreden, dient de reparateur
contact met de opdrachtgever op te nemen teneinde de meerkosten te bespreken. De
opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een
opzegtermijn van twee weken, onder schadeloosstelling van de reparateur voor de reeds door
hem verrichte werkzaamheden. Bij overschrijding of dreigende overschrijding van de bij
benadering opgegeven termijn, dient de reparateur de opdrachtgever onmiddellijk hiervan op de
hoogte te stellen, onder opgave van de nieuwe datum van aflevering. Bij overschrijding van een
vaste termijn heeft de opdrachtgever recht op een redelijke schadevergoeding, behalve in geval
van overmacht van de reparateur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing