Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal om bij een auto om de 3 jaar je distributieriem te vervangen?

Ik had interesse in de Alfa Romeo GT, maar toen zei een kenner tegen mij dat bij Alfa Romeo de auto's standaard om de 3 jaar de distributieriem moet worden vervangen. Dit grapje kost dus iedere keer schijnbaar 2500 (!) euro. Klopt dit en is dat bij ieder automerk zo? Zoniet, hoe zit dat daar dan ongeveer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
6.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien 2500 als je dat niet doet. En je motor in de soep loopt

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij alfa vaak 80.000 km OF 3 jaar.
Welke motor de GT ook heeft, zo duur kan het niet zijn.
Zelfs bij de V6 kost het nog niet de helft (waarbij het blok er half uit moet)

Voor een 1.8 / 2.0 TS of JTS ben je gemiddeld tussen de €300 en €500 kwijt. Laat je alles meteen vervangen, dus ook multiriem + loopwielen enz dan zal je rond de €700 kwijt zijn.

Onderhoud bij een alfa is ook niet veel duurder als een ander merk.

Dit is mijn ervaring met verschillende alfa's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ja, die moet je n 3 jaar vervangen, volgens het dealerboekje. Maar.. 2500 euro..?

Hier beweren ze 199: http://www.autoportello.com/index.php?option=com_content&view=article&id=8:distributieriem-alfa-romeo&catid=3:werkplaats-acties&Itemid=5
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou een mooie Italiaanse uitvinding zijn, de distributieriem vervangen na een bepaalde periode. Normaliter worden distributieriemen vervangen na een bepaald aantal kilometers. Het is van groot belang hier op te letten aangezien de schade van een gebroken distributieriem de kosten vele vele malen zullen overstijgen van het recht tijdig vervangen.
De kosten zijn niet zozeer de kosten van de distributieriem, maar veel meer de arbeidsuren. De prijzen die ik heb betaald liggen tussen de 400 en 1400 euro. Maar 2500? Dan zou ik er een BUNGA BUNGA party bij verwachten...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha BUNGA party. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt toch ook wel eens een tijdsnorm opgezet? bij mijn auto staat er: na 120.000 km of na 6 jaar.
Voor de meeste auto's ligt het vervangen van de riem zo rond de 90.000 km, dus niet in jaren maar in kilometers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding