Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik zelf de radiateur van mijn auto doorspoelen?

Met de goede antwoorden die ik op mijn vorige vraag heb gekregen betreft dit onderwerp denk ik dat de radiateur van mijn auto zodanig vervuild is dat er geen goede warmte overdracht meer plaats vind. Hierom wil ik hem dus gaan doorspoelen/persen. Heeft iemand hier een vorm van richtlijnen voor hoe ik dat ongeveer moet aanpakken? Ik was van plan de in en uitlaat slangen van de radiateur los te koppelen en daar een andere slang op te zetten en hem dan tegenstromend door te spoelen. Echter begrijp ik dat ik een hoop koelwater zal verliezen en dit moet dus wel weer netjes op orde zijn zodra ik klaar ben. Kan iemand mij adviseren hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
11.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je dit gaan doen met de kerstdagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nee, maar wil er niet te lang meer mee wachten aangezien het nu gewoon niet eerder warm wordt dan wanneer ik 130+ km/h rij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat laatste het geval is, dat je kachel niet voldoende warm wordt, wijst dat niet op een dichtgeslibte radiateur, maar eerder een thermostaat die open blijft staan!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt daar het beste een koelsysteem reiniger voor gebruiken.
De gebruiksaanwijzing verschilt per merk.
Alleen de radiateur spoelen heeft geen of weinig zin daar de vervuiling die verstopping veroorzaakt ook in de kachelradiateur, cilinderkop en waterpomp etc.. zit.

Pas wel op dat als de vervuiling erg is kan het zijn dat als je deze verwijdert het koelsysteem kan gaan lekken.
Doe zoiets dus niet effe snel voor je naar je schoonmoeder moet met kerst (of juist wel)

Je moet na het reinigen altijd je systeem opnieuw af vullen met nieuwe koelvloeistof.

Fijne kerst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na je aanvulling in de reactie's

Vervang ook de thermostaat dit is waarschijnlijk de oorzaak van het niet warm worden.
Een thermostaat kost maar een paar euro en is zo vervangen. Pas daarbij op dat je de boutjes van het aluminium behuizing niet te vast zet dat scheurt deze.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst alleen de thermostaat vervangen en kijken of het probleem dan weg is. Wanneer de motor moeizaam op temperatuur komt ligt dit niet aan de warmteoverdracht in de radiateur (die zou nl te groot zijn dan) en spoelen heeft geen zin.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding