Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk dat het "ventiel" van een LPG-tank bevriest?

Ik ben geen autodeskundige, maar wel een techneut, en mijn gevoel zegt dat er bijvoorbeeld condens in de uitgang van mijn gastank zit die bevriest als de tank sterk afkoelt door het dalen van de druk, waardoor de motor geen brandstof meer krijgt. Het lijkt ook sneller te gebeuren nu het buiten kouder is.
Is dit een probleem dat wel eens vaker voorkomt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het gas gaat vloeibaar de tank uit dus is er geen sprake van bevriezing door condensatie.
Wat voorheen nog wel eens gebeurde was dat de verdamper bevroor als het koelwater (nog) niet warm genoeg was of niet voldoende rondgepompt werd (verstopte kachelradiateur bijv.)
tegenwoordig zit de pomp in de tank en wordt het gas meestal vloeibaar ingespoten.
De druk in de tank blijft gelijk tot dat de tank bijna leeg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja deze mogelijkheid bestaat maar is zeer klein.

LPG is een mengsel van butaan en propaan, het kookpunt van butaan ligt op -5gr. C., indien de buitentemperatuur voldoende laag is en de lucht een hoge vochtigheidsgraad kent is het mogelijk dat er zich een ijsafzetting vormt op bepaalde onderdelen van de LPG installatie die direct bloot staan aan de lucht.

Op het moment dat er ijsafzetting is komt de temperatuur van dat onderdeel niet meer boven de -5gr. C. waardoor het butaan niet meer transformeert in de gastoestand met als gevolg dat er een verstopping kan ontstaan.

Nogmaals de kans dat dit gebeurd is zeer klein en eigenlijk wel te verwaarlozen.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik heb tot mijn spijt een fout gemaakt in mijn antwoord, het kookpunt van butaangas ligt op -0.5gr. C..

Ter verduidelijking:

De ijsafzetting zal daar gebeuren waar het gas overgaat van de vloeibare toestand naar de vluchtige toestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan als er een lekkage in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing