Hoe weet ik welke snelheid klopt. Teller/tomtom/bordje langs de weg?
Als ik in mijn auto (jaren 80) rijd, heb ik altijd het idee dat mijn snelheidsmeter goed klopt vergeleken met het overige verkeer.
Als ik met een tomtom kijk, is het verschil tussen mijn snelheidsmeter en de tomtom ongeveer 8-10 km. Op elke snelheid. (Dus geen groter verschil bij hogere snelheid o.i.d.) Hoeveel wijkt dit af bij modernere auto's?
Maar als ik vervolgens langs zo'n snelheidsbordje (weet het even niet anders te noemen) rij langs de weg, geeft het bordje zéker een 15 km lagere snelheid aan als mijn teller. Dus nóg lager als de tomtom aangeeft.
Wat ik me ook afvraag, stel er staat een flitser. Met welke van bovenstaande opties kan ik dit dan vergelijken? Als iedereen voor me nét geen 80 gaat rijden omdat er een flitser staat, geeft mijn snelheidsmeter ook 80 aan.
- Wat is nu de correcte snelheid?
- Hoe weet ik of mijn snelheidsmeter (oudje) wel goed klopt, wat is de afwijking bij moderne auto's?
Toegevoegd na 3 dagen:
Ben nu een paar dagen met dezelfde snelheid langs dat snelheidsbordje gereden, met elke dag een andere uitslag. Dat ding lijkt totaal niet te kloppen, om de redenen die in jullie antwoorden staan lijkt me.
Wel achter bekenden aangereden, op een lange vlakke weg bleek mijn snelheidsmeter hetzelfde aan te geven als mijn voorgangers met een modernere auto. Voor mij reden genoeg om nu geen actie te ondernemen, voor mijn nieuwe APK kan ik eens informeren om te boel te laten ijken. (Ga verder amper naar de garage want doe alles thuis of bij een kennis)
Bedankt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.