Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er een gedragsadaptieve rijsimulator?

Regelmatig doet iemand iets waarvan hij denkt dat het best kan, maar dat in werkelijkheid heel ergerlijk is - zonder te beseffen *hoe* ergerlijk het is.

Misschien ben ik zelf af en toe ook wel zo iemand.

Bestaat er een rijsimulator waarin je gewoon rondrijdt, en waarin de *andere* verkeersdeelnemers (die door de computer zijn gegenereerd) *jouw* gedrag vertonen? Zodat je zelf ervaart hoe jij overkomt op anderen?

Lijkt me nuttig als onderdeel van de standaard rijopleiding, en zeker voor bepaalde notoire verkeersovertreders.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Volgens mij bestaat dit nog niet.
Het lijkt me alleen niet zozeer nuttig als onderdeel van de standaard rijopleiding, want tijdens je rij-opleiding rij je nog netjes volgens de regels (want er zit zo'n pipo naast je), maar wel lijkt het me inderdaad nuttig voor notoire verkeersovertreders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Leuk idee, maar dat zou m.i. als een rode lap op een stier werken. Agressievelingen die er plezier in hebben om bumper te kleven en onverantwoord in te halen worden er alleen maar agressiever van als ze dat gedrag bij anderen tegen komen. Je krijgt dan een leuk computerspelletje ala GTA, maar dat was geloof ik je bedoeling niet ;)
AWM
15 jaar geleden
Ik ben dit nog niet tegengekomen, en ik denk ook niet dat het met de huidige techniek kan worden gebouwd. Het vereist namelijk dat de auto die je normaal gesproken gebruikt ook registreert hoe je gedrag is.

Wat wel mogelijk is, is dat je in een rijsimulator eerst uren rijdt, waarna je gedrag wordt geanalyseerd, en waarna je allemaal gelijksoortige medeweggebruikers tegenkomt. Alleen dan is het grote gevaar dat jouw rijgedrag in de simulator toch anders is dan je normale rijgedrag.

Lijkt me overigens niet nuttig voor de standaard rijopleiding. Het voegt niet veel toe als je allemaal stuntelaars op de weg om je heen ziet...
itsme
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing