Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad als ik mijn richtingaanwijzer vasthoudt terwijl hij eigenlijk terug wil slaan?

Ik heb dat bij een rotonde waar ik vaak meteen bij het oprijden ook weer rechtsaf moet slaan. Maar voor die tijd gaat de richtingaanwijzer dan al weer uit. Erg vervelend voor de mensen die daar net staan te wachten op wat ik wil terwijl ik hem in eerste instantie wel had aangedaan.

Ik forceer dan vaak de richtingaanwijzer door hem naar boven vast te houden zodat hij naar rechts blijft knipperen. Maar ik vraag mij daarbij wel vaak af of dit eigenlijk kwaad kan voor mijn auto/knipperlicht?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zo eindelijks eenskeer een vraag. Dat ie niet over eten ging. Hihi

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is een beetje afhankelijk van het merk en type auto.
Maar je kunt er van uit gaan dat 99% van de auto's een mechanisch bediende richting aanwijzer installatie heeft. Het tegen houden kan schadelijk zijn voor het mechanisme het kan hierdoor sneller slijten of het lockje (inwendig) kan afbreken, dit is afhankelijk van het merk en type auto. Het kan jaren goed gaan, en in tegenstelling tot wat eerder werd genoemd is een nieuw handeltje niet altijd even goedkoop (er zijn er die al snel € 180,00 kosten) en dan moet je hem er nog zelf inzetten ook. De tip van de richtingaanwijzer handel tegen de aanslag aan te houden is de meest goede. Ook zijn er in de handel setjes te koop die je kunt in bouwen (als U auto deze nog niet heeft), deze zorgen er voor dat je richting aanwijzers drie keer knipperen als je de handel even naar links of rechts duwt dit is ook zeer handig op de snelweg bij inhalen/invoegen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goeie vraag, +1 daarvoor. Heb ik me zelf ook wel eens afgevraagd.

Uit ervaring (jarenlang zo gedaan) kan ik zeggen dat de richtingaanwijzer er tegen kan. Als hij al iets sneller slijt, gaat hij 15 jaar mee in plaats van 25 jaar - zoiets. En als hij al kapot gaat, kost een nieuwe een paar tientjes. Een paar tientjes in de 15 jaar, dat merk je niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je een iets modernere auto hebt, kun je de richtingaanwijzer een klein tikje geven. Dus even aantikken, maar niet "door de aanslag heen". Dan veert hij direct weer terug, maar je richtingaanwijzer knippert drie keer.

Door dit te doen, en na de derde knipper nog een keer, knipper je zes keer zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het al dan niet vasthouden van je hendel.

Ik heb mij dit vrij snel kunnen aanwennen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hm.. Het kan niet veel kwaad. Maareh.. Je knippert toch niet voor je de rotonde op rijdt?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het mechaniek om je richtingaanwijzer op rechtdoor te zetten is een palletje op je stuurwiel welk je knipperlichthandel een duwtje naar middenstand zet. Als je het stuurwiel verdraait op de stuurstang monteert, lijkt het knipperlicht mechanisme door de war.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij mijn renault clio ging uiteindelijk de richtingaanwijzer kapot. er brak echt iets.
Toen heb ik een tweedehands exemplaar gehaald bij de sloop. daarna heb het niet meer gedaan. dan maar afslaan. daar heeft immers iedereen last van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding