Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat vinden jullie van een remlicht aan de voorzijde van de auto.

Zodat je kan zien dat deze auto daadwerkelijk remt, bijv. in een file, of oversteken bij een zebrapad

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
898
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie meer in een oplopend remlicht; hoe harder je remt, hoe meer remlichten oplichten (bv. een rij van LEDs in je derde remlicht).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad dat kan ook. Zat zet ook wel te denken aan een zwaklicht zodat het niet te verblindend is maar een oplopend remlicht had ik nog niet aangedacht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Analoog aan je vraag zou je ook een remlicht aan de zijkant kunnen plaatsen om zeker te zijn dat een auto die van links komt zonder dat de bestuurder naar je kijkt wel remt......

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een remlicht aan de voorkant van de auto is geen goed idee. Het is een stukje comfort voor de voetganger en fietser die voorrang zouden willen krijgen, maar het voegt geen veiligheid toe.
Wel zijn er tal van nadelen: het remlicht moet dan waargenomen worden terwijl je tegen de koplampen van de auto in kijkt, dus de intensiteit moet fors zijn. En dan geldt voor tegenliggers dat er een rood licht (lijkend op een achterlicht) op de andere weghelft is, wat verwarrend is. En last but not least: als iemand even zijn rempedaal aantikt, of erger nog: in een automaat rijdt met continu de linkervoet rustend op het rempedaal, dan brandt wel het remlicht maar remt de auto niet.

Het is gewoon beter zoals het nu is: de voetganger (of fietser)kijkt of de auto inderdaad stopt. Dan is het veilig en dan oversteken.
(Lees meer...)
itsme
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goed idee, dat roep ik al jaren. Het is een extra stukje veiligheid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen goed idee. De bestuurder kan last hebben van het licht (vooral als hij in het donker rijdt).
Voor de voetganger kan het misschien handig zijn, maar als jij in de file staat en je ziet dat de auto achter je niet remt... Wat wil je dan doen? Geen tijd om uit te stappen, uitwijken gaat niet...
Sterker nog, ik denk dat het beter is als je de auto achter je niet ziet aankomen. Ik ben ooit van achteren aangereden en ik had geen lichamelijke klachten, dit kwam voornamelijk doordat ik lekker ontspannen in de auto zat, had ik vermoed dat de auto niet zou stoppen, dan had ik me schrap gezet, waardoor de kans op een zweepslag vergroot zou zijn geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Als je dronken zou zijn (als bijrijder), dan zou je er ook minder last van een whiplash hebben doordat je gehele lichaam verslapt is. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Kiswum: Veel aanrijdingen met dronken bestuurders leveren voor die (foute) bestuurder weinig letsel op. Daardoor is het voor de slachtoffers extra wrang...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zo is dat zelf ben ik ook de dupe van het oversteken met een forse whiplash en mijn hele leven en gezin staan hierdoor op de kop, de automobilist aanpakken helpt niet omdat ze weten dat ze behoren te stoppen maar er velen zijn die het niet doen, daarom ben ik zoek naar een andere oplossing.
Het nadeel van remlichten is dat deze in lichtsterkte een veel hogere frequentie hebben die vergelijkbaar is met de groot licht. Dus dit zou voor een verblindend effect kunnen zorgen op de bestuurder(s) voor deze auto...

Daarbij komt dat een x-aantal procenten van de bestuurders nog wel eens spelen met het rempedaal -waaronder ik zelf- op het ritme van de muziek. Wanneer er sprake is van een langduriger stilstaan. Dus wanneer het remlicht al brand bij de lichtste aanraking dan krijg je een disco licht effect in je achteruitkijkspiegel...

Dus een zeer slecht idee, aangezien de auto geen onderscheid zou gaan maken in de snelheid...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat disco effect van jou ritmische voetje zal de bestuurder achter je ook behoorlijk storen dunkt me.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ah, ben jij dat... ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
jij hebt het over verblindend weet je wel hoe het voelt als je een remmer die continue op de remtrap voelt en of dit niet verblindend is in het donker, maar ook al vind je het van mij een zeer slecht idee. Jouw reactie kan ik wel waarderen.
Slecht idee, wederom een idee om de gevolgen van gevaarlijk weggedrag aan te pakken i.p.v het probleem

Maak verlichte zebrapaden (bijv. led verlichting) tevens vind ik de zebrapaden zoals bijvoorbeeld in Andorra veel duidelijker. Rood-wit met LED verlichting. Rood schrikt af, en de verlichting doet zijn werk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als we de zebrapaden knalrood maken en de verlichting laten knipperen blijft het nog gevaarlijk als voetgangers oversteken en denken dat de auto remt als ze al oversteken. Zo worden er regelmatig kinderen bijna geschept, brigaderen doen we ook al en ook hier rijden ze soms doorheen en als het mogelijk is noteren ze dit nummer, nu moet zelfs regelmatig de politie er aan te pas komen, een aantal mensen durven nu al niet meer te brigaderen want weet echt niet of ze stoppen dit is 1 voorbeeld.
Zo ben ik op deze vraag gekomen. Zo stond ik keurig te wachten voor een zebrapad om kinderen over te laten steken en iemand achter mij had genoeg tijd om te stoppen maar deze lette niet op, dus een beste knal vanachter en kreeg nog een grote mond en een forse whiplash ook. Zo ben ik op deze vraag gekomen. Top dat je meedenkt en inderdaad ook knipperende verlichting bij een zebrapad om duidelijk aan te duiden dat hier voetgangers oversteken.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding