Is 't aan de hand van deze gegevens te zeggen of de koppakking stuk is? (Zie uitleg.)
(Benzineautootje.)
±Twee weken geleden hoorde ik volgens mij voor 't eerst (na ±3 jaar) de radiatorventilator draaien. Er brandde nog geen lampje van de temperatuur. Ik denk 'ik hou 't even in de gaten'. Een week later heb ik 't koelwaterpeil gecontroleerd. Er kon iets bij maar er miste niet alarmerend veel uit.
Vandaag ging voor 't eerst 't lampje van de temperatuur branden zo'n 500m. _na_ een rit op de snelweg (er is geen meter, alleen een lampje). De motor kookte; bij de dop van de radiator kwam er water uit. ± 25 minuten af laten koelen, 0,5L. water erbij. Zo'n 700 meter verder brandde 't lampje alweer. Weer af laten koelen (15 minuten denk ik) - nu echter ging er meer water in (wat meer dan een liter) en zakt 't ook sneller - blijkbaar is door hoge druk een aansluiting bij de radiator stuk gegaan, want daar drupt 't eruit als ik 't goed zie.
Weer 500 meter later stop ik bij een garage, en draai de dop los. 'T water spuit eruit door de druk. 'T koelwater is bruin i.p.v. groen. Da's natuurlijk ook niet goed. Waardoor wordt dat bruin? Door een kapotte pakking of kan 't door iets anders?
De conclusie van de monteur was dat door de opgebouwde druk over dat kleine stukje rijden, de koppakking waarschijnlijk stuk is (of iets ergers met de cylinders).
Mijn vraag is: is er een andere verklaring mogelijk? Wijst opgebouwde druk over een klein stukje rijden altijd op een kapotte koppakking (of iets ergers)?
Ik heb geen rook uit de uitlaat gezien.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.