Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je de auto beter starten vanuit de 0-stand van de sleutel, of via de tussen stand?

Ik start mijn auto nog via de sleutel (geen kaart of knop). Mijn accu is soms niet altijd goed, maar mijn auto start wel direct.
Is het nu voor je start beter om de sleutel eerst eventjes in een tussen stand te zetten, zodat diversen producten van stroom worden voorzien. De autoradio, airco en ruitverwarming staan standaard uit.
Of kan je beter direct vanuit de 0-stand starten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Een "warme" accu levert meer stroom dan een "koude" accu.

Tijdens het proces van omzetten van zuren in elektra komt er warmte vrij.

Dus uit het oogpunt van de meeste capaciteit halen uit een accu zou het zelfs beter zijn om een grote stroomverbruiker (groot licht of airco) even aan te zetten alvorens men de auto start, door het aanzetten van de grote gebruiker wordt er namelijk warmte ontwikkeld in de accu.

Is de accu te zwak zal ook dit miet meer werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige diesel-auto's zit tussen beide sleutelstanden de voorgloeistand, bij die auto's zal het inderdaad veel uitmaken of je eerst even voorgloeit.
Bij sommige auto's met een chip voor de startonderbreking in de sleutel kan het zelfs noodzakelijk zijn omdat de chip even tijd nodig heeft om zijn code door te geven voordat je de startmotor kunt bedienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het 'uithoudingsvermogen' van jouw accu is kennelijk niet meer wat 't was! Gelukkig dat de motor snel aanslaat want de startmotor is een grote verbruiker. Meteen starten dus...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een auto is zo gemaakt dat hij direct moet starten vanuit zijn nul stand.
Zet je hem eerst in de tussenstand, dan kost dat extra stroom en bij een slechte accu gaat dat een keer mis en heb je daarna te weinig stroom om te starten, zeker als het straks kouder wordt.
Dan geeft de accu wat minder stroom en de weerstand van de koude motor is sterker, dus kost het meer stroom.
Uiteindelijk is het alleen maar nog op te lossen met een nieuwe accu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing