Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je stilstaan op de vluchtstrook om een reclamebord te lezen?

In de gemeente Lelystad staan langs autowegen veel reclameborden binnen de bebouwde kom. Wil je deze lezen om bijvoorbeeld een datum, adres of een telefoonnummer te noteren, dan ben je genoodzaakt om met je auto stil te staan op de vluchtstrook.

Veilig Verkeer Nederland ergert zich aan reclameborden langs autowegen omdat deze de aandacht van de automobilist afleiden en het verkeer in gevaar kan brengen.

Volgens mij mag je niet stilstaan op de vluchtstrook om op je gemak een reclamebord te lezen en om iets te noteren.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
943

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat mag je niet. Het is erg gevaarlijk om stil te staan op de vluchtstrook.
Dat overheden toestaan,dat dergelijke reclames daar worden geplaatst,zal wel te maken hebben met het genereren van inkomsten!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is het beste antwoord op mijn vraag. Soms staat er veel tekst op een reclamebord dat je stil moet staan op de vluchtstrook of fietspad om het helemaal te lezen terwijl dit verboden is. Bijvoorbeeld een reclamebord van een circus.
Je wilt lezen waar de circustent staat is, van wanneer tot wanneer de circus is en hoeveel de toegangsprijs is. Ik heb het antwoord op mijn vraag zelf kunnen vinden in de theorieboek "Rijbewijs B", in het hoofdstuk "Stilstaan en Parkeren". Hieruit moet ik ook concluderen dat overheden en gemeentes inkomsten uit reclameborden belangrijker vinden dan de verkeersveiligheid.

Andere antwoorden (7)

Het is verboden om zonder noodzaak stil te staan op de vluchtstrook. De 'noodzaak' om een reclamebord te lezen is geen noodzaak volgens de wet. En volgens mij ook niet.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Absoluut niet, levensgevaarlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je mag nooit zonder absolute noodzaak stoppen op de vluchtstrook. Je bent strafbaar. Niet alleen dat, je brengt anderen en jezelf in gevaar.

Zelfs als je genoodzaakt bent te stoppen op de vluchtstrook, moet je je voertuig verlaten. Heb je ooit gezien hoe een auto eruitziet nadat een vrachtwagen, die toevallig net iets te ver rechts reed, eroverheen is gegaan?

Als je dat reclamebord toch wilt lezen, moet je nog eens langsrijden, met een bijrijder die een foto maakt of die snel een telefoonnummer opschrijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of onthoud de naam van de reclame, en zoek de informatie later op je gemak op op het internet.
Jahoor dat mag wel, dan kan je op je gemak het telefoon nummer opschrijven er een foto van maken en heb je ook stoeltjes bij je dan zou ik er ook even rustig bij gaan zitten.
Dan laat je de reclame goed op je inwerken.
Misschien heb je ook nog wel iets te drinken bij je, zoniet de volgende keer dan meenemen.
En ze hebben bij het pomp station vaak van die wegwerp barbeque's, als je er toch gaat zitten erg handig en ja de mensen die er weel voor autopech stoppen die moeten hun auto maar even vooruitduwen naar de volgende vluchtstrook, of beter nog geef ze koffie en laat ze mee eten , je zit er nu toch.

Toegevoegd na 19 uur:
Sorry ik kon het niet laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vragensteller vraagt: Binnen de bebouwde kom. En ja, dit is inderdaag gewoon toegestaan. Geen probleem dus, zeker niet als er ook nog eens een reservestrook is zoals je omschrijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is voor mij een onduidelijke situatie.
In Lelystad heb je naast 2 rijbanen in de bebouwde kom ook nog eens een bromfietserstrook.
En dat is volgens mij geen vluchtstrook. Volgens mij mag je niet stilstaan als je bromfietsers en fietsers hindert.
Die moeten dan uitwijken naar links en kan daardoor aangereden worden door achterop komend verkeer. Het lijkt erop dat de gemeente inkomsten uit reclameborden belangrijker vinden dan verkeersveiligheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou dan op de rechtse rijbaan moeten stoppen. Maar alleen als er geen stopverbod is. Het gaat er denk ik in deze vraag niet om of het veilig is, maar of het mag. Klopt dat?
Hangt er toch echt van af welke verkeersborden eraan vooraf gingen.
Als dit verkeersbord erbij staat, of als die eerder op die weg stond. Dan mag 't echt niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee,je mag niet stoppen op de vluchtstrook,alleen met auto pech,of als je je nie goed voelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding