Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het bij moderne dieselauto's nog zinvol om het roet eruit te blazen door met hoge toeren te rijden?

Dieselauto's moeten bij de APK een roet-test ondergaan, om te controleren of er niet teveel roet in de uitlaatgassen zit.

Bij oude dieselauto's werd vaak aangeraden om kort voor de APK de motor een paar keer op maximaal toerental te laten draaien (wel met warme motor). Dus bij stilstand koppeling intrappen en gasgeven. Of een paar honderd meter 50 km/u rijden in de eerste versnelling.

Je zag dan inderdaad een bruine wolk uit de uitlaat komen. Het idee was dat de roetmeting bij de APK dan een lagere waarde zou geven.

--

Mijn vraag:
Is dit bij een moderne diesel (van eind 2007) nog steeds zinvol?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Auto's
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoog toerental draaien met een diesel moet altijd belast. Dit wordt bij APK gedaan, tijdens een proefrit, om de toerenbegrenzer te controleren alvorens onbelast te draaien.
Een motor onbelast hoog toeren laten draaien mag alleen een deskundige. Als dit ondeskundig gedaan wordt bestaat er kans op motorschade. Regelmatig rijden met een wat hoger toerental helpt wel bij het schoonhouden van de motor. (boven 3.000 rpm)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een diesel van 2005. Dealer onderhouden. Tegen me is verteld dat het niet goed is om lang op een toerental van boven 4000 te rijden. Ik trap het ook wel eens op z'n staart (dus > 4000). Maar dat doe ik niet langer dan circa 1-2 minuten en niet achter elkaar.

Misschien kan je iets met deze informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding