Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie heeft de indeling voor de besturing van auto's bedacht?

De 2 of drie pedalen: koppeling, rem en gas; het ronde stuurwiel. Wie heeft bepaald dat dat de standaard zou zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
990

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

deze vraag hebben de heren van Topgear ook een keer gesteld! volgens het filmpje was de eerste auto met deze besturing een Cadillac type 53 uit 1916. De eerste auto die met deze lay-out in massaproductie ging was de Austin 7. Dit zijn de woorden de topgear heren uiteraard;)
maar filmpje is de moeite waard! is leuk om te kijken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft niet een bepaalde persoon 'bedacht'. Dat is in de loop der tijd ontwikkeld. Kijk maar hoe de besturing van een auto er rond 1900 uitzag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De auto werd uitgevonden in 1885 ongeveer.

Daarna is het idee voortdurend verder ontwikkeld.
Men zoekt daarbij naar de meest logische en makkelijke oplossingen.
Niemand speciaal heeft dat bepaald.
Veel ontwikkelaars komen onafhankelijk van elkaar tot dezelfde oplossingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stuur is niet altijd rond (geweest). Zie o.a. de afbeelding, maar denk b.v. ook aan de Formule 1.
Wat de koppeling, rem en gas betreft is het in ieder geval logisch dat het gas en de rem met eenzelfde voet bediend worden. Zo ben je verplicht van het gas te gaan om te kunnen remmen. Door met de andere voet de koppeling te bedienen, kan je b.v. nog wel terugschakelen of de koppeling in trappen om -al remmend- tot stilstand te komen zonder dat de motor afslaat.
Rechts of links zou in principe niet uitmaken; het is maar wat we gewend zijn. Alhoewel...ik kan me voorstellen dat de meest te bedienen en belangrijkste pedalen door de rechter voet bediend worden omdat de meeste mensen rechts zijn en rechts een betere coördinatie hebben. Maar of dit de reden is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de jaren '70 had een Austin Allegro een "vierkant" stuur, met afgeronde hoeken. De vorm hield het midden tussen rond en vierkant. Het beviel niet goed, de latere exemplaren van dit autotype kregen weer een gewoon rond stuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik bedoel, wie heeft bepaald dat remmen met de voet gebeurt. Je zou ook een handrem kunnen gebruiken hiervoor, net zoals op een fiets. Ergens in het verleden moet deze indeling zijn gekozen en dan ineens door iedereen gekopieerd?
Dhr Benz heeft al bedacht dat de rem en het gaspedaal door dezelfde voet bediende moesten worden.

Gasgeven en remmen gaan namelijk niet samen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je daar een bron voor? Zijn eerste modellen hadden namelijk nog geen pedalen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding