Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de beste aanpak voor winterbanden?

Ik wil 's winters op winterbanden rijden. Hoe pak ik dat aan?

a) De niet-gebruikte banden thuis opslaan, of bij de bandenverwisselaar laten opslaan?

b) Alleen de banden laten wisselen, of band-plus-velg laten wisselen?

c) Deze hele exercitie in Nederland laten doen, of in Duitsland, waar men meer is ingesteld op de halfjaarlijkse bandenwissel dan hier?

Hoe liggen de afwegingen qua kosten, moeite en techniek?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb dat -voor Duitsland- ooit eens uitgerekend. Het kwam er op neer dat je -als je je banden + velgen wisseld- het klusje goed zelf kan doen elk jaar. Echter, het geld dat je bespaard door jaarlijks je banden zelf te vervangen ben je kwijt aan velgen. Als je de kosten voor het wisselen deelt door de kosten van een extra set velgen kom je uit op het aantal jaar dat je zelf eea moet vervangen tot je winst gaat maken. Bij mij was dat ruim 6 jaar. Vond ik niet interessant: Over 6 jaar is mijn auto waarschijnlijk toch klaar voor vervanging.

Ik laat in Duitsland mijn banden vervangen en sla de andere set op in de garage. Grootste nadeel: Je moet 2 keer per jaar naar een garage en je auto daar een paar uur laten. Ik ga dan gewoon kleren kopen :D
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen geklooi - voor 10 euro extra per band per jaar: gewoon 't hele jaar door op winterbanden rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij doen het gelijktijdig met de Duitsers - we moeten wel, want gaan regelmatig de grens over. Zo tegen oktober gaan de winterbanden erop, en als het weer continu boven de 7 graden is gaan de zomerbanden er weer op.

De (overigens complete) wielen -dat gaat het snelst en scheelt een fortuin aan balanceerkosten; elke keer 60 euro - hebben we in de tussentijd gewoon in een hoekie van de garage op en stapeltje liggen. Mooi bijzettafeltje. ;-D

Toegevoegd na 1 minuut:
Omleggen en balanceren kost per keer per band een euro of 15. De kosten voor een paar extra velgen - plus dat je het dan met een krik en en sleutel in een middagje zelf kan doen - heb je er dus zo uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Koop op Marktplaats een setje velgen en leg daar de winterbanden omheen. Als je ze met winterbanden koopt zijn ze meestal al gebalanceerd. Als je alleen banden wisselt moet je iedere keer opnieuw balanceren. Bovendien beschadig je de zomervelgen niet en vooral niet als je ook nog kettingen om de winterbanden moet leggen.

Ik weet niet hoe je woont, maar zelf opslaan is in ieder geval het voordeligste. Als je dan ook nog een garagekrik koopt voor 20/30 euro (soms in de aanbieding bij de Aldi) kun je ze eenvoudig zelf omzetten op het moment dat je dat het beste uitkomt.

Wel zorgen dat de auto vlak staat en nooit met het bij de auto geleverde krikje werken (dat is alleen voor noodsituaties). En de banden merken zodat ze altijd op dezelfde plaats worden teruggezet.

In Duitsland laten doen lijkt me niet nodig, zoveel techniek komt er niet bij kijken.
paulus811
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing