Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De olie zorgt ervoor dat de motor wordt gesmeerd, maar de olie moet natuurlijk niet verbranden in het motorblok. Daarom zit er in het motorblok een koppakking die een water- en luchtdichte afdekking verzorgt, net als een rubber bij een kraan.

Als de pakking lek is kan de olie er langs en verbrand deze. Dit zorgt voor verbruik van olie en door de verbranding van de olie voor de zwarte walm uit de uitlaat.

Zwarte rook uit de uitlaat is bijna altijd een teken van een kapotte koppakking. Er lekt hoe dan ook olie weg en die wordt verbrand in de cilinders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netjes uit gelegd,
Herkenbaar en denk ook icm de andere vraag : koppkking.

Andere antwoorden (2)

Er zijn meerdere oorzaken mogelijk, en met een juiste diagnose en afhankelijk van het type motor zijn de volgende oorzaken relevant:
- Lekke kleppen seals
- Lekke turbo seals
- Lekke olieschraapveren (onderste zuigerveren)
- Lekke koppakking
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is m.i. een correct antwoord. Door defecte zuigerveren en olieschraapveer komt de olie uit het carter in de verbrandingsruimte. Dit verbrandt en geeft zwarte rook +1
zuigerveren versleten
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image