Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Piepend geluid bij Peugeot 106?

Hallo,

Ik heb een paar weken geleden een peugeot 106 gekregen van mijn oma. Die heeft daarvoor ook al heel lang dit 'probleem' gehad. Als je start, en rijd weg dan maakt hij een piepend geluid, ook als je gasgeeft als je stilstaat als je net in de auto stapt. Dit gaat echter weg wanneer je wat langer rijd, dan hoor je gewoon de motor zeg maar. Dit piepend geluid is best hinderend en vraag me af of dit een probleem is en wat het probleem precies is. Mijn oom ( automonteur) heeft dit een hele tijd geleden een keer bekeken maar kon toendertijd niks vinden. Het is niet de V-Snaar want deze is al vervangen. Ik hoorde van iemand dat het misschien de waterpomp kon zijn. Weet iemand hier op dit forum misschien wat het probleem is? Ik wil hem namelijk niet kapot-rijden.

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ga even naar de garage en laat de spanning van de distributieriem controleren. Laat de distributieriem zo nodig direct vervangen als er twijfels bestaan over het aantal km die deze al gedraaid heeft. (50.000 - 80.000 km)

En als ze de distributieriem (opnieuw) laat ze voor die tijd even de krukaskeerring controleren op eventuele olie lekkage...

En als je distributieriem knapt tijdens het rijden dan heb je serieus een 'Big Fu**ing Problem'...

Dus nu gewoon even 50 - 60 euro betalen voor een nieuwe distributieriem dan straks 500 - 600 voor je krukas die opnieuw gesteld moet worden. Hiervoor moet namelijk het hele motorblok uit elkaar...

Toegevoegd na 26 minuten:
En dan nog een klein detail: De distributieriem zorgt ervoor dat de auto stroom krijgt. En de dynamo de accu kan bijladen. De bewuste V-snaar is vaak een klein riempje die om wat assen loopt...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wou je een aantal raporten zien die ik hier heb van een Dodge Ram Van? Juist doordat deze getant is kan deze een gierend geluid maken als deze niet goed is gespannen. En als de distributieriem niet goed gespannen is slijt deze veel harder dan wanneer deze wel goed gespannen is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Starbless een distributieriem kan niet slippen zonder de motor te beschadigen en dus ook niet gieren,verder drijft niet de distributieriem maar juist de v-riem de dynamo en de waterpomp aan de distributie riem drijft de nokkenas etc aan en daarom mag hij absolut niet slippen,als de nokkenas nl niet precies goed staat draait de hele motor in de soep.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hij kan zeker niet slippen ,maar ik heb een kadet gehad waar hij te los op lag en speling had ,wat bij stationair gas geven een klapperend geluid maakte,ondanks dat alles er nog duizenden kilometers mee doorgereden,bij het vervangen,ontdekte de garage het pas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@oribatei: Zoals ik al aanhaalde. Ik heb hier raporten liggen van de ANWB om precies te zijn... En het zal wel per auto verschillen. Maar bij al mijn auto's (Ford Sierra, Ford Escort, Ford Modeo, Opel Astra, Ford Mondeo, Ford Focus, Mercedes 140 A, Opel Kadet (Automaat) Dodge Ram Van en VW Caddy(leasemij.)) staat de distributieriem direct in verbinding met de dynamo. Hoewel de laatste een distributieketting heeft...

Andere antwoorden (4)

Al zeg je dat ie vervangen is klinkt het toch echt als een V-snaar probleem. Een slippende v-snaar doet zich voor bij een te lage riemspanning, vaak in combinatie met koud weer. Dit resulteert in het bekende gepiep onder de motorkap in de wintermaanden. Bij voortdurende slip geldt dus dat het fundament waarop dit systeem is gebaseerd, wrijving, niet voldoende aanwezig is. Dit is een situatie die zo weinig mogelijk en liefst helemaal niet mag voorkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wellicht is de spanning op de v snaar niet voldoende
volgens mij is dat wel opnieuw in te stellen door 1 van de drijfassen te stellen
kijk eerst eens hoeveel speling de v snaar heeft door er op te drukken
op het midden van de v snaar als dat erg veel op en neer beweegt dan is het zeker de begin spanning
(Lees meer...)
15 jaar geleden
De v-snaar kan wel nieuw zijn maar dat zegt nog niks over de spanning waar ie onder gezet is. Ook nieuwe onderdelen kunnen prima verkeerd gemonteerd worden :).

Toegevoegd na 10 minuten:
Doe eens de motorkap open en leg je oor te luister? Even iemand anders gas laten geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt even de V snaar eraf gooien,en dan luisteren of hij nog piept,is het over dan is het een onderdeel wat door de V riem aangedreven wordt,kan dan ook het lagertje van de dynamo zijn.
zoniet wil het ook nog wel eens de spanrol van de distributieriem zijn,die wil ook wel eens droog lopen,komt wel vaker voor bij jou type auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image