Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan het tikkend geluid in mijn auto zijn?

Auto heeft afgelopen week een kleine beurt gekregen in de garage. Volgens medewerker is hij goed nagekeken, nieuwe olie etc. en zijn ook de banden er even afgeweest.
Vandaag voor het eerst weer mee gereden en gemerkt dat de auto een tikkend geluid maakt, zo te horen bij de banden. Alsof je over speciaal asfalt rijdt. Ik heb even naar de banden gekeken of alles strak genoeg is aangedraaid maar zie niks geks. Wat zou het kunnen zijn? Moet ik terug naar de garage?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
11.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het kan een steentje zijn dat in het profiel van de band is blijven steken, of (erger nog) een spijker of schroef die in de band steekt.
Zelf heb ik eens gehad dat ik over een stuk ducktape gereden was dat aan de band bleef plakken, dat gaf hetzelfde effect.
Je kunt het beste even de loopvlakken van de banden controleren door telkens een paar decimeter te rijden en dan weer te kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit bleek het inderdaad te zijn. Had het zelf niet gevonden. Het werd pas in de garage geconstateerd. Het was een zwart dingetje met een soort van spijker eraan. Wij dachten waarschijnlijk een onderkant van een hele dunne naaldhak. Waarschijnlijk iemand verloren op straat en ik daarin gereden.
Stukje is eruit gehaald en het gaatje gedicht.
Dus alles is redelijk simpel opgelost en in dit geval was jouw antwoord dus het beste....
dank.

Andere antwoorden (6)

Misschien raakt het loodje in de velg de remschijf/as, dat kan een tikkend geluid geven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je moet dan wel naar de garage, je kan zelf gaan lopen schaven maar dan is je wiel misschien niet meer gebalanceerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoeld het loodje waarmee ze een band balanceren?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen antwoord maar een reactie op de vorige vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah foutje
Ik denk dat het je remmen zijn. Ik had er laatst ook last van. Dat geluid kwam van achter uit de auto leek wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Remschijven willen bij het monteren wel eens wat scheef gaan zitten als er rommel tussen de schijf en het lagerhuis
komt, vaak zitten remschijven net als het wiel geklemd met de wielbouten op de as.
Bij het vervangen kan dan wat roest /rommel tussen deze schijf en de as vallen en dan vastgeklemd worden.
In wezen zit de remschijf dan een beetje scheef.
Dit is heel vaak de reden van het tikken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 22 jaar garage kan ik u vertellen dat er aan een auto héél veel kan gaan tikken. Gaande van een steentje tussen de groeven van een band tot een loshangende motor..
Dus voorzichtig naar de garage en laat het maar eens nakijken.
Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit er geen steentje tussen het profiel vast , of zelfs een nagel of schroef in de band .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding