Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij welke snelheid moet je schakelen in een Ford Ka 1.3 d'eco?

Morgen krijg ik voor het eerst een eigen auto (afgelopen maandag heb ik mijn rijbewijs gehaald). In deze Ford Ka 1.3 d'eco zit geen toerenteller en het is benzine. Ik heb gelest in een Diesel en daar moest je schakelen bij ongeveer 2000 toeren en als je 60 kilometer per uur reed naar de vierde versnelling schakelen.
Kan iemand mij vertellen bij welke snelheden ik in een benzine auto (zonder toerenteller dus) moet schakelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
3.8K
Kimath
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met je rijbewijs halen :)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Misschien eerst testrit maken,
Mij is geleerd,
Tot 20 km in vers 1
Tot 40 km.in vers 2
Tot 60 km in vers 3
Tot 80 km in vers 4
Alles boven de 80 km in vers 5

Toegevoegd na 2 minuten:
Alles vanaf 80 km doe.je in de vijfde versnelling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
ik gebruik 1 alleen om op gang te komen, daarna gelijk naar 2. In 1 door blijven rijden maakt te veel lawaai.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je deze snelheden aanhoudt dan rijd je vast niet zuinig!
o.k., je schrijft dan ook TOT die snelheden, maar eerder opschakelen kan met vrijwel elke auto het verbruik aanmerkelijk verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je goed leest staat er tot,
Bij invoegen is het zelfs.van zijn 3 doortrekken tot 80 en.dan pas naar 5.

Andere antwoorden (3)

Dat moet je op gevoel cq gehoor doen. Je merkt het vanzelf wel. Als je te snel in bv de 2e versnelling rijdt, dan hoor je dat de auto veel toeren maakt, dan dien je door te schakelen. Na een tijdje, als je de auto wat beter kent, gaat dat vanzelf en voel je goed aan wanneer te op en terug te schakelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
AANVULLING:

Ik ben sowieso niet zo'n voorstander om steeds op de kilometerteller te moeten kijken om te weten wanneer je moet schakelen. Het leidt af en is vermoeiend rijden. Zoals ik al aangaf, gewoon gaan rijden en luisteren naar de motor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je niet geleerd om te luisteren naar de motor?

Het kan bij elke Ford Ka verschillen wanneer je over moet schakelen, maar als je gaat rijden zul je het wel horen aan de motor wanneer je moet gaan schakelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dezelfde snelheden als elke andere auto dus:
in 1ste vanuit stilstand.
naar 2de rond 20 km/u
naar 3de rond 40 km/u
naar 4de rond 60 km/u
naar 5de rond 80 km/u
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding