Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb automaatrijbewijs maar wil ook graag schakel hebben moet ik dan helemaal een nieuw rijbewijs aanvragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Je moet helemaal een nieuw praktijk examen doen en dus ook een nieuw rijbewijs aanvragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat hoeft niet
Als je je rijbewijs eenmaal een jaar hebt mag je ook in een schakelauto gaan rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een rijbewijs B automaat mag u niet in een schakelauto rijden. Wilt u een rijbewijs B zonder het stempel automaat, dan moet u opnieuw rijexamen doen in een auto zonder automatische versnelling of koppeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste vijf jaar mag je niet in een schakelauto rijden, omdat je hier geen examen voor ebt gedaan. Na 5 jaar automaatpraktijk,kan je bij het CBR aangeven dat je schakel wilt rijden. Je krijgt dan eerst een test of je het ook kan en indien je daarvoor slaagt, krijg je een vermelding dat een schakelauto toegestaan is. Slaag je niet voor de test, dan moet je er examen voor doen, nadat je het geleerd hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, dat was vroeger zo. Ik zie net op mijn bron dat het niet meer mogelijk is. Deze geeft aan dat je opnieuw rij-examen B moet doen, maar je hoeft geen theorie meer te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing