Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer rechtdoorgaand verkeer voorrang geven?

Ik begrijp niet wanneer ik bijvoorbeeld een voetganger WEL voorrang moet geven en wanneer niet. Ik begrijp het echt niet aub kan iemand me het uitleggen..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hier een tekening, ik kan er nog een maken met een andere situatie als je een andere voor ogen had. De voetganger hoeft niet over een zebra maar heeft toch voorrang hier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nummers 1 mogen dus eerst, als het fout gaat kan je deze nummers gelijk bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heel simpel gezegd als jij afbuigt, afslaat en daardoor een voetganger die rechtdoor gaat, dus zijn weg vervolgt zou hinderen en het gevaar zou bestaan dat je hem anders van zijn sokken zou rijden

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit geldt zowel als je de voetganger van achteren nadert of hem tegemoet komt.
13 jaar geleden
De regel "rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer" geldt als beide verkeersdeelnemers op dezelfde weg zijn voor dat een van hen afslaat. Dus eerst ga je dezelfde kant op en slaat een van beiden af, of eerst kom je elkaar tegemoet en slaat een van beiden af. En in dat geval heeft dus ook de voetganger voorrang als dat degene is die rechtdoor gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voetgangers zijn geen bestuurders maar behoren wel tot het verkeer.
Voetgangers doen niet mee in de voorrang.
Voorrang verlenen is namelijk iets wat alleen geldt voor bestuurders onderling.
De regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt ook voor voetgangers in hun relatie met het overige verkeer.
Op een erf mogen voetgangers de gehele weg gebruiken, maar het andere verkeer is niet verplicht de voetgangers voor te laten gaan.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten voetgangers voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing