Waarom staan er vaak bossages of ander soort begroeiingen op verkeerspleinen /rotondes ?
Dit soort beplantingen belemmeren het zicht van de autobestuurder aanzienlijk. Het geeft veel schrik reacties bij veel autobestuurders omdat het verkeer ineens vanachter de rotonde te voorschijn komt. Ik heb aanrijdingen gezien daardoor. Op rotonden waar geen begroeiing is rijdt men veel ontspannender omdat men tijdig het andere verkeer ziet aankomen. Het zou beter zijn om de eventuele begroeiing wat lager te houden,zodat men er als autobestuurder er net over heen kunt kijken,en daardoor het aankomende verkeer ziet aankomen. Vrachtwagens hebben dit probleem niet omdat ze wat hoger zitten. Dit zou een leuke vraag voor Koos Spee zijn denk ik zo !
Toegevoegd na 6 dagen:
De antwoorden vallen mij allemaal tegen....velen zijn de geijkte antwoorden die ik zelf ook wel had kunnen bedenken.
Men zou toch ook een rotonde kunnen ontwerpen die niet al te hoog is en toch een meer duidelijker overzicht geeft. En bovendien voorkomt dat een of andere onverlaat de rotonde recht over gaat steken,zoals uit enkele antwoorden blijkt.
Bovendien zouden alle rotondes en verkeerspleinen gelijk moeten zijn voor wat betreft ontwerp ,zeker voor het voorrang/of geen voorrang geven van fiets verkeer etc.
Dit geeft namelijk veel gevaarlijke situaties,voor wat betreft de fietsers ,maar ook voor het auto verkeer.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.