Auto stottert een beetje, wat zou het kunnen zijn?
Bij lage snelheden stottert mijn auto (Mitsubishi Lancer uit 1996) soms. Bij accelereren is het weg, bij hogere snelheden ook. Vooral in de laagste drie versnellingen bij het loslaten van het gaspedaal, schokt en schudt hij. Het gebeurt niet altijd, volgens mij vooral bij een koude motor (maar ik rijd vrijwel alleen korte stukjes).
Hij heeft 3000 kilometer geleden nog een grote beurt gehad, zonder aantekeningen.
Ik dacht zelf aan een onjuiste brandstof- of luchttoevoer. Of een versleten bougie. Kan ik dat controleren met een testje zonder dat ik een bougiesleutel moet kopen en ze eruit halen? En de of de aanvoer goed is, lijkt me nog lastiger te zien.
Het verbruik is ook iets gestegen. Stationair loopt hij wel mooi, voor zover ik hoor.
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Tweede puntje: Mijn remmen piepen. Een heel hoog geluid, volwassenen horen het niet maar ik en vriendinnen wel. Ook als ik zachtjes rem. Zal een paar keer goed doortrappen helpen als het vocht of aanslag is? Ik rem meestal op de motor door terug te schakelen en rem alleen als het noodzakelijk is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.