Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ben een bedrijf begonnen. zit nog geen omzet in. wil mijn auto inruilen voor een bestelauto. Wat te doen? Particulier of op bedrijf zetten? BPM etc.?

Er zit nog geen omzet in bedrijf. Kan de auto zakelijk kopen? dan betaal ik geen BPM maar dan moet ik de auto zakelijk rijden? (ik zal meer prive km rijden dan zakelijk) Wat is nu het beste om te doen? Gewoon particulier kopen? Dan betaal ik wel BPM en hoog tarief wegenbelasting. Zakelijk kopen? Dan betaal ik geen bpm en een lager tarief wegenbelasting, maar wat zijn de voorwaarden dan? Omdat er geen omzet in bedrijf zit (online winkel) wil ik weten wat de regels zijn. Geen omzet is ook geen omzetbelasting dus wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Wat wordt de prijs van de auto?
Wat wordt de eventuele bijtelling?

Ik ben voor een 2e hands bestelbus gegaan.
Van btw en/of BPM was daardoor geen sprake. (het was een marge auto dus geen btw)
De nieuwprijs was echter hoog, dus de bijtelling zou ook hoog geweest zijn.

Ik heb daarom voor privé-bezit gekozen.
-zakelijke km's mag ik dan voor 19cent/km aan mezelf uitbetalen.
-bij minimaal 10% zakelijke km's mag ie op grijs kenteken staan.
-geen bijtelling

nadeel: alle kosten op privé, dus daar geen belastingvoordeel.
wel mag een deel van de btw van de kosten voor de auto in mindering gebracht worden op de zaak.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar er (nog) geen omzet voortkomt uit je onderneming is het maar de vraag of je in aanmerking komt als "ondernemer" en de voor- en nadelen die hier uit voortvloeien. (inclusief de auto)
De belastingdienst stelt de volgende eisen aan het ondernemerschap:
"" Om in aanmerking te komen voor de status van ondernemer voor de belastingdienst moet u voldoen aan een aantal voorwaarden, de belastingdienst hanteert daarbij de volgende uitgangspunten:

1. Er wordt veel tijd in de onderneming gestoken
2. Er is sprake van ondernemersrisico (aansprakelijkheid, geïnvesteerd vermogen, personeel, enz.)
3. Uitstraling naar buiten toe (reclame, website, eigen briefpapier, visitekaartjes)
4. Er is sprake van (uitzicht op) winst.
5. De onderneming is in hoge mate zelfstandig
6. De hoogte van de omzet
7. Een groot aantal verschillende klanten (en een onafhankelijke onderlinge verhouding). ""

De gelinkte site geeft ook veel info waar je mogelijk wat aan hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image