Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

autobanden (zie beschrijving)

als een auto door een bocht gaat bevinden 2 wielen zich in de binnen bocht en 2 wielen in de buitenbocht. die in de binnenbocht moeten minder hard draaien dan die in de buitenbocht aangezien de binnenbocht korter is. toch zitten ze wel aan dezelfde as vast toch? hoe kan dit dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Hier zorgt het differentieel voor dat in de versnellingsbak zit.
Bij de meeste auto's heb je te maken met een voorwiel aandrijving. De achterwielen draaien dus loos mee en heeft geen differentieel nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zitten niet 'hard' vast aan de as, maar draaien onafhankelijk van elkaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
zie ook: http://www.amerikaanseautosite.nl/differentieel_informatie_pagina.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geldt niet alleen voor binnen en buiten wiel (zie verder differentieel), betreft ook dat in een bocht een voorwiel een langere weg aflegt als het achterwiel...dat laatste snijdt de bocht een beetje af.
Uiteraard is dat verschil voor-achter pas van belang bij 4 wd (Awd) wagens.
Een dergelijke wagen heeft dan ook 3 differentiëlen nodig om te voorkomen dat je veel slijtage aan de banden krijgt en te gauw gaat slippen.

Zolang alle wielen voldoende grip hebben op een wegdek kan je met dat differentieel toch aandrijfkracht op de wielen krijgen.

Bij een terreinwagen kun je in los zand en op gladde weg die differentiëlen in de "sper" stand zetten. Dan krijg je wat jij beschreef, een starre verbinding tussen links en rechts, evenals tussen voor en achter. En zal. ook als 1 wiel geen grip heeft, elk ander wiel nog steeds aandrijfkracht leveren...ipv dat dat ene wiel gaat spinnen zoals bij de meeste personen auto's onder die omstandigheden.
Bij een elektronische antispin systemen zal het spinnende wiel geremd gaan worden door de auto om zo toch kracht op het andere wiel te krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je een onafhankelijke wielophanging hebt dus als je auto bijv. op een 2 kolom brug hangt kun je elk wiel los van elkaar draaien.
Als je bijv. een differentieel neemt van een achterwielaangedreven auto dan bestaan er ook differentieels die er dus voor zorgen dat beide wielen tegelijk draaien en dus niet onafhankelijk van elkaar,dit kom je vaak tegen in bepaalde auosporten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image