Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (1)

De snelheidsmeter kan elektronisch en mechanisch werken.

Bij de elektronische uitvoering telt een magnetische snelheidssensor pulsen per tijdseenheid. Deze informatie wordt dan in de snelheidsmeter omgevormd tot een spanning, die vervolgens langs elektrische weg tot een bepaalde stand van de wijzernaald leidt.
In de snelheidsmeter bevindt zich ook een kilometerteller, die qua werking - althans bij een mechanisch snelheidsmeter - van hetzelfde aandrijfmechanisme gebruik maakt. Alleen worden hier via een telmechanisme met een bepaalde overbrengingsverhouding het aantal omwentelingen van de kilometertellerkabel opgeteld.

De mechanische snelheidsmeter wordt via een flexibele kabel aangedreven vanaf de versnellingsbak en een enkele keer vanaf een wiel. De wijzernaald is bevestigd aan een lichtmetalen huis, dat over een hoek van 270 ( in de rondte kan bewegen. Zolang de auto niet in beweging is, wordt de naald door een spiraalveer in de uitgangsstand (namelijk: 0 km/h) gehouden.
'op snelheid' draait de snelheidsmeterkabel binnen in het lichtmetalen huis een permanente magneet rond. Die ronddraaiende magneet veroorzaakt wervelstromen, die binnen in de trommel een magnetisch veld te weeg brengt. Daardoor krijgt de trommel de neiging om wijzernaald en al in de draairichting van de trommel te draaien. Allen de spiraalveer werkt tegen en trekt de wijzernaald weer naar de uitgangsstand terug zodra de auto snelheid mindert. Het komt er dus op neer, dat de trommel met de wijzernaald onder een grotere hoek verdraait naarmate de snelheid van de auto toeneemt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding