Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De koppeling van mijn auto maakt soms een gierend geluid met optrekken, hoe komt dit?

Het is niet elke keer als ik optrek, zit niet echt een motief in wanneer het gebeurt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
12.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

In het hart van de koppeling bevindt zich een druklager wat er voor zorgt dat de (draaiende) koppeling kan worden bediend. Dit lager wordt alleen belast tijdens het koppelen. Als dit onderdeel is versleten kan het wel eens irriterende geluiden gaan produceren...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gierend geluid met optrekken is vaak een indicatie voor een V-snaar die vervangen moet worden (is relatief goedkoop). Ik hoop niet dat je koppeling dat geluid geeft want dan zou het iets anders en veel duurders kunnen zijn. Rij even bij de Kwik Fit (o.i.d.) binnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gierend geluid met optrekken is waarschijnlijk de aandrijfriem, vooral als dit vlak na de start is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval kan het ook het toplagertje zijn dat in de krukas zit of het druklager.
Je zegt dat je de koppeling hoort dus ik neem aan dat je het verschil weet tussen en v-snaar en een geluid dat bij de koppeling vandaan komt.
Als het meer is als je de koppeling intrapt kan het het druklager zijn.
Even een bezoekje aan een vakgarage kan geen kwaad en dan bedoel ik ook wel en vakgarage en niet een kwik fit of iets dergelijks.
Mocht het lager vervangen moeten worden neem dan meteen de koppeling zelf en de drukgroep mee die onderdelen zijn zelf niet zo duur maar de (de)montage ervan vaak wel en om het druklager te vervangen moet toch alles uitgebouwd worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het bijzonder vaak is vlak na een koude start, dan kan het eenvoudigweg zijn dat je je versnellingsbakolie (bakolie) eens moet vervangen. Het is een eenvoudig klusje bij de meeste autos (maar ga er niet onder liggen, bakolie stinkt! Ieeuw!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt idd als de v-snaar,kun je makkelijk nagaan,ff de motorkap open,motor starten en onder de motorkap even gasgeven met de gaskabel,dan kun je misschien beter oriënteren waar het geluid vandaan komt ;-)

Succes ben erg benieuwd wat het is :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding