Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je een auto van het koninklijk huis koopt, krijg je dan een ander kenteken?

auto's van het koninklijk huis hebben een kenteken met aa-..
aa-66 is b.v. een volvo, mochten ze die willen verkopen, en ik koop hem, rij ik dan nog steeds rond met aa-66 of krijg ik een ander kenteken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je krijgt dan het originele kenteken dat bij aanschaf van de auto is toegekend.

"Het wagenpark van het Koninklijk Huis maakt meestal gebruik van kentekenplaten beginnend met de letters AA, gevolgd door één, twee of 3 cijers. De auto's maken soms ook gebruik van zgn. 'schaduwnummers'; dat zijn nummerplaten met een normale combinatie waarvan de houder-gegevens zijn afgeschermd, ook voor de politie.

Indien er auto's die dienst hebben gedaan bij het Koninklijk Huis worden verkocht hebben ze een normaal kentekenbewijs dat bij aanschaf van de auto is toegekend.

Veelal worden de AA-nrs gekoppeld aan bepaalde personen of diensten van het Koninklijk Huis. Zo worden op de auto's van H.M. Koningin Beatrix de nummers AA-90, AA-93 en AA-95 gebruikt. Prins Bernhard heeft gedurende zijn hele leven het nummer 13 in zijn kentekenplaten gebruikt. In de oude provincie-series had hij bijv. HX-13, later AA-13, AA-013 en als laatste AA-00-13."

Toegevoegd na 5 minuten:
Voorbeeld, deze volvo S80 met origineel kenteken 97-RB-HH heeft voorheen dienst gedaan bij het koninklijk huis met kenteken AA55.

Toegevoegd na 14 minuten:
Voor de volledigheid:

Eigenlijk krijg je niet een ander kenteken, maar krijg je het originele kenteken terug dat de RDW heeft toegekend bij aanschaf van de auto en dat is gewijzigd in een speciaal kenteken voor bijvoorbeeld het koninklijk huis of diplomatieke dienst e.d.

Als het een gewoon, maar afgeschermd kenteken betreft, dan behoudt je dit kenteken, maar zal het niet langer afgeschermd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar kun je zeker van zijn. Als die auto inclusief kenteken zou zijn, zou 'ie 20 keer zoveel waard zijn.
Want wie wil er nou niet in een AA auto rondrijden?
In de file staan is er niet meer bij....(of juist wel door het bekijks!) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijgt de auto een ander kenteken. De A-variant is voorbehouden aan de koninkelijke familie en volgens mij ook voor het corps diplomatique.

Toegevoegd na 9 uur:
Oke, met dank aan de reacties hieronder weet ik dat het Corps Diplomatique rondrijdt met CD, maar ook daarvoor geldt dat als jij de auto overneemt, dat er dan een ander kenteken op komt.

"Veel van deze kentekens worden niet door de RDW uitgegeven waardoor de gegevens van deze voertuigen daar niet zijn op te vragen."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kenteken#Speciale_kentekens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja men krijgt een ander kenteken.
Ook als men een legervoertuig koopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing