Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zie bijgevoegd verkeersbord. Als ik de hoofweg blijf volgen moet ik dan mijn richtingaanwijzer gebruiken of niet?

Enerzijds verander ik wel van richting, maar anderzijds blijf ik wel op dezelfde weg rijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Simpel, het moet niet. Maar het is wél veilig, hoffelijk en sociaal als je het wel doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

nee, hoeft niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet. Maar is wel zo sociaal:-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Je blijft de hoofdweg volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland hoef je *geen* richting aan te geven. Het idee is dat je de weg blijft volgen. Dat de weg toevallig wat gebogen verloopt, is niet van belang - er zijn wel meer wegen die wat slingeren.

In Duitsland moet je *wel* richting aangeven. Daar ziet men dit als een gewone kruising, waar je rechtsaf gaat, en dus gewoon naar rechts richting aan moet geven. Het enige speciale aan deze kruising is de voorrangssituatie.

Toegevoegd na 57 minuten:
Voor de mensen die het niet geloven: zie onderstaande link.

Daar staat dat het in zulke gevallen wel zo *veilig* is om toch richting aan te geven. Uit die verwoording blijkt dat het dus niet *verplicht* is.

Formeel gezien verander je dan ook *niet* van richting!
Cryofiel
14 jaar geleden
Het hoeft niet. Bestuurders van de andere wegen die daarop uitkomen moeten weten dat ze een voorangsweg naderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet niet, maar je kan t beter wel doen dan niet, als je t wel doet zal je geen boete of iets krijgen, maar stel dat het wel moet en je doet t niet krijg je misschien wel een boete ofso...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de voorrang gaat de hoek om, maar je slaat wel rechtsaf. Het is niet zo dat je een weg hebt met twee zijstraten links.

Als je ervan uitgaat dat het niet hoeft, wat doe je dan als je rechtdoor gaat. Links richting aangeven? Of ga je dan linksaf? Er kan dus verwarring ontstaan over je richting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook al volg je de afbuigende voorrangsweg, toch is het veilig om toch het linker knipperlicht te laten branden, zodat de andere weggebruikers zien welke richting je wilt volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker!! Je MOET zelf de richting aangeven!! Heeft niets met sociaal o.i.d. te maken, maar met de wet.
Je verandert wel van richting!
Je hebt hier immers meer mogelijkheden? Ook al buigt de hoofdweg naar rechts, je kunt ook naar links gaan of rechtdoor.
Dus:richting aangeven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je moet verandering van rijrichting aangeven.
Dus ook hier.

Toegevoegd na 13 uur:
De richting aangeven is niet een duidelijke wettelijke verplichting maar is in het samenspel met andere weggebruikers een blijk van duidelijkheid en fatsoen, dus "Laat zien wat je doet of wilt gaan doen".
Als je alleen maar datgene doet wat verplicht is en nalaat wat verboden is, dan krijgen we, in meerdere opzichten, een erg enge en benauwde samenleving, waarin moraal en fatsoen niet meer telt.
De Nederlandse wet erkent regels die niet afdwingbaar zijn maar voortspruiten uit moraal en fatsoen (voorbeeld: natuurlijke verbintenis).
Zie voorts art.55 de niet nader omschreven regel over richting aangeven bij "belangrijke geografische verplaatsing".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut niet nodig, je blijft op dezelfde weg die "gewoon"een bocht maakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Koos Spee ooit verteld heeft bij Wegmisbruikers is dat zo'n bord alleen maar aangeeft hoe de voorrangssituatie is; je moet dus nog steeds richting aangeven zoals het zou zijn als het bord er niet stond. (Maar wat hij zegt is niet per definitie wet) Er zijn op internet overigens hele discussies over dit probleem te vinden, en ik heb nog geen definitief antwoord kunnen vinden.

Voor de mensen die vinden dat je geen richting aan hoeft te geven, omdat je een rechtdoorgaande weg zou volgen: dan zou je dus bij de andere 2 "armen" van het kruispunt bij het inrijden *wel* richting aan moeten geven. Maar hoe doe je dat dan ?
14 jaar geleden
Je volgt de hoofdweg en je hoeft geen richting aan te geven. Je zult er dus ook geen bekeuring voor kunnen krijgen. Uit oogpunt van duidelijkheid naar andere verkeersdeelnemers, verkeersdoorstroming, veiligheid en sociaal weggedrag is het wel wenselijk dat je richting aangeeft, maar nogmaals het is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is verplicht ook blijf je de voorrangsweg vervolgen. Vraag me niet waarom maar het is echt waar. 2,5 jaar geleden heb rijlessen gehad voor mijn vrachtwagen rijbewijs en ik moest echt mijn richting gebruiken. En met mijn examen kreeg ik het ook te horen van mijn examinator
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft niet als je de weg blijft volgen.

Mijn rijleraar zei wel: duidelijkheid voor alles! Dat ben ik wel met hem eens, het is wel fijner voor de andere weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is niet verplicht om in zo'n situatie richting aan te geven. omdat je gewoon met de weg mee gaat,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing