Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gisteren weer een discussie gehad over het zgn. "nieuwe rijden" dus vraag ik het hier: wel of niet doen?

Graag met motivatie en of je denkt dat het uitmaakt bij benzine, gas of diesel motoren...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Doen, zeker weten. Je vraagt richt zich op het brandstofverbruik - daarnaast is ook de ontspannenheid een groot voordeel.

Vooral de constante snelheid maakt veel uit voor het verbruik. Een wat lagere snelheid, en het niet laten opjutten, maken veel uit voor je ontspannenheid.

Een paar voorbeelden.

Hilversum-Leiden via N201, A2, A9, A4, A44. Reistijd tussen motor-aan en motor-uit: 48 minuten. Metingenserie A: 110 op de teller waar je 100 mag, 130 op de teller waar je 120 mag, 85 op de teller waar je 80 mag. Metingenserie B: 100 op de teller, ongeacht of je 100 of 120 mag; 85 op de teller waar je 80 mag.

Reistijdverschil: maximaal 2 minuten, meestal minder. Voornamelijk bepaald door de stoplichten.

Hilversum-Braunschweig, 420 km. Heen: tempomaat op 100, als ik even niet voorbij een vrachtwagen kwam langzamer gaan rijden tot de linkerbaan weer vrij was. Terug: tempomaat op 125, als ik even niet voorbij een voorganger kwam desnoods even extra gas geven om in te kunnen voegen op de linkerbaan.

Reistijdverschil: slechts 10 minuten op een totale reistijd van iets meer dan 4 uur.

Hilversum-Gießen, 380 km. Vroeger: altijd de maximumsnelheid aanhouden, daar waar geen maximum geldt proberen 170 km/u te halen (mits het verantwoord is). Nu: tempomaat op 120 km/u.

Reistijdverschil: maximaal 10 minuten op ongeveer 3:40 reistijd.
Vermoeidheidsverschil bij aankomst: reusachtig.
Veiligheidsverschil: groot.
Die 10 minuten tijdswinst gaan trouwens op aan de extra tankstop. Met 120 km/u kom ik 300 km verder op een tank benzine dan wanneer ik probeer 170 km/u te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wel doen.

Motors in nieuwe autos zijn een stuk sterker, en kunnen dus al veel eerder schakelen. Ik heb een diesel uit 2006. Deze rij ik in de vierde versnelling vanaf 55kmp. 5 vanaf 80. En ik rij nu grofweg 20% zuiniger.

Natuurlijk hoort hier ook bij dat je in de gaten houdt wat er voor je gebeurd, gas los als je ziet dat het vekrkeer bij het stoplicht staat en uit laten rollen ed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image