Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is dit voor jankend geluid bij de auto?

ik heb een vraag wat kan het zijn als ik boven de 50 km/h rijd en er onstaat een jankend geluid voor bij de auto weg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
6.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb met mijn auto momenteel hetzelfde. Ik zou het alleen geen jankend geluid kunnen noemen, maar hij maakt bij snelheden boven 50 km/u een raar bijgeluid, dat sterker wordt bij toenemende snelheid. Voor mijn lekenoor komt het bij het linkervoorwiel weg. Morgen ga ik even bij de garage langs om er een monteur naar te laten luisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren bij de garage geweest en het was idd een wiellager. Volgens de monteur was het nog niet echt heel erg, maar ik laat het toch maar repareren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden. Het kan een wiellager zijn of een remklauw die blijft hangen.

Blijft het geluid,wordt het erger naar gelang je sneller gaat of verdwijnt het weer, is het erger in een bocht naar links of rechts, verdwijnt het als je remt ?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik zou als eerste kijken of er genoeg olie in het cardan zit. Geen of te weinig olie geeft een hoge toon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
V- snaar denk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
V-snaar maakt over het algemeen een piepend geluid bij een koude start. Niet bij 50 km p uur.
Ik denk dat je v snaar op is
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een wiellager .
Maar weet je het zeker dat het voor is ?
Bij een auto is het zo . schijn bedriegt .
Laat iemand anders in de auto rijden en ga zelf achterin zitten en dan links en rechts .
Zo kun je er ongeveer achterkomen waar het geluid vandaankomt .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een turbo? Een lage-toerental turbo kan ook een jankend/fluitend geluid maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jankend geluid wordt doorgaans veroorzaakt door de transmissie t.w. je versnellingsbak of differentieel (cardan)
Door slijtage van de tandwielen danwel onvoldoende smering kan dit een jankend geluid veroorzaken.
Mijn advies zou dan ook zijn om te controleren of het olieniveau correct is. Om meer zekerheid te krijgen of er sprake is van slijtage kun je de transmissieolie 'laten' aftappen en controleren op slijtagestof. De aftapplug van sommige auto's is magnetisch waarop zich de de slijgegestof hecht hetgeen je een indicatie kan geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan denk ik dat het differentieel onder in de versnellingsbak een defect vertoond . Dit kan defect zijn geraakt doordat er bij voorwielaandrijving met 2 verschillende wiel diameters gereden is .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding