Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het nut van een platte onderkant van het stuur bij de moderne sportauto's ?

Bij veel sportauto's /sportmodellen van bekende merken, is het stuur niet volledig rond, maar aan de onderkant recht. Zie plaatje. Waarom ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit komt oorspronkelijk uit de racerij. Omdat bij raceauto´s het stuur vaak laag en dicht op de rijders zit, kan men bij een gewoon stuur makkelijk met de benen tegen de onderkant van het stuur aankomen. Dit lossen ze op door de onderkant af te platten, waardoor weer wat meer beenruimte ontstaat.

Bij gewone straatauto´s heeft het eigenlijk geen nut, behalve dat misschien het in en uitstappen wat makkelijker wordt.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voordat ik in mijn karretje kwam reed ik rond in een karretje met een plat stuur.

Je zit zo laag in je auto, ongeveer op hoogte van de 'stoep', het in en uit stappen doe je anders dan bij een 'gewone' auto.

Bij auto's die in de racerij worden gebruikt haal je eerst het stuur eruit, bij de auto's voor de gewone weg is het stuur aan de onderzijde plat, zodat je zonder blauwe plekken en generende valpartijen je auto in kan kruipen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing