Komt het voor dat rij-instructeurs waarschuwen voor de blinde vlek in je oog?
...ik reed laatst bijna een fietser aan bij een rotonde. Een vriend vertelde me dat hij het raar vond dat ik niet even met mijn hoofd draaide bij het bereiken van die rotonde ("om zekerheid te hebben dat er zich niets achter de vlek bevond"), want het was toch een "bekend gegeven" dat je linksvoor een blinde vlek hebt. Waarschuwen instructeurs daar ook voor? (ik kan het me echter niet herinneren dat ik tijdens rijlessen daar ooit iets over gehoord heb). Overdrijft die vriend?
Toegevoegd na 1 uur:
...enige uitleg na de eerste 2 antwoorden, en de reactie: ten eerste reed ik bijna een fietser aan, ik heb hem gemist. Maar over die vlek/hoek, ...ik bedoel iets anders. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Blinde_vlek_%28biologie%29. Het gaat niet over de dod hoek tussen buitenspiegel en binnenspiegel, of over het goed over de schouder kijken. Mijn vriend spoorde mij aan altijd héél lichtjes met het hoofd te bewegen (niét omkijken of achteruitkijken, over de schouder kijken--- dat zijn hulpmiddelen bij andere situaties) om het eventuele gevaarte wat het oog niet kan zien in een bepaalde statische toestand, toch nog op te sporen. Ik had daar nooit bij nagedacht. Hij vond dat raar. Vandaar deze vraag.