Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik mijn oude benzine motor van de auto start, komt er eerst asociaal veel rook uit de uitlaat. Wat is de oorzaak en is er iets aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
10.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Dat klinkt alsof er veel olie mee verbrandt. Dit kan komen omdat je motorblok oud wordt, en zuigers ed niet goed meer passen. Je kan dit structureel oplossen door je zuigers opnieuw te laten boren, of practisch: Dikkere motorolie gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een oude zuigermotor kan er veel olie langs de zuigerveren en de klepgeleidingen ontsnappen.
Als de motor op temperatuur is zie je minder rook, maar er wordt niet minder olie verbrand.
Zelf zuigerveren vervangen en misschien zelfs zuigers en klepgeleiders doe je niet als je nog een ruilmotor kunt krijgen (kopen natuurlijk).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er verbrandt smeerolie, die in de verbrandingsruimte terecht kan komen. Dit kan komen door versleten zuigerveren, maar het kan ook zijn dat de speling van de zuigers in de cylinders te groot is geworden door slijtage. In dat geval zit er niets anders op dan een motorrevisie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rook is 'wit' en komt alleen bij een koude start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het kunnen dat je koppakking iets lekt en dat er koelvloeistof in de cylinders terechtkomt ?
Hangt een beetje af van de kleur van de rook. Als het lichtblauwe rook is dan hebben mijn collega's gelijk en gaat het over motorslijtage en dus verbrande olie. Doet hij het ook als de motor warm is ? Indien niet dan is het geen abnormale slijtage. Heb je echter te kampen met een donkere bijna zwarte rook bij het starten dan heeft het veeleer te maken met een slechte afstelling van onsteking, kleppen, carburator (choke) of injectie..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het blauwe rook is dan verbrandt hij olie die door slechte klep rubbertjes en klepgeleiders in de verbrandingskamers gesijpeld is . Is het witte rook dan kan dat duiden op een lekkende koppakking tussen 2 cilinders waardoor er koelvloeistof in de verbrandingskamer kan komen , maar ook olie in de koelvloeistof . Bij zwarte rook is dit niet volledig verbrande benzine , doordat 1 cilinder niet goed meeloopt en verzuipt . bij een oude auto met carburateur kan bij zwarte rook ook de choke blijven hangen waardoor een te rijk mengsel .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rook is 'wit' en komt alleen bij een koude start.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan komt er koelvloeistof in de verbrandingsruimte als je de auto afzet na gebruik omdat die onder druk staat . bij opnieuw starten geeft dat witte rook .( koppakking lek denk ik ) .
het goede antwoord is van jowie
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk ook eens of je een lambdasonde heb in je uitlaat die kan ook wel eens stuk zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding