Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht voor je motor om bij een lage snelheid (50 a 50 km) toch in de vijf de versnelling te rijden? Ik heb hier een meningsverschil over.?

Toegevoegd na 51 seconden:
ik bedoelde 50 a 60 km

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (10)

Nee, dat hoeft niet slecht te zijn voor de moter. Als je er maar voor zorgt dat je niet onder zijn toeren rijdt. In de meeste gevallen kun je, als je rustig rijdt op een vlakke weg, heel goed bij 50 a 60 km/h overschakelen naar zijn 5. Dat is ook nog eens lekker zuinig. We is het verstandig als je snel wil optrekken naar bijvoorbeeld 80 km/h, even terug te schakelen naar zijn 4.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snap de min niet ? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik eigenlijk ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is niet van mij, maar ik snap hem wel. Ik zou bij 50 in de 5 ruim onder toeren rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan goed zijn Sherpa, maar....
" hoeft niet " en "niet onder zijn toeren rijdt" geeft m.i. al aan dat het kan verschillen per auto / motor.
Afhankelijk wat voor motor je heb, je heb lage en hoge toeren motor.
Het is in ieder geval zo van als de motor koud is zal het minder soepel lopen en ga je vanzelf naar een lagere versnelling. Voor de motor zelf kan het geen kwaad.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is onder andere een onderdeel van 'het nieuwe rijden' om in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden, bij een zo laag mogelijke snelheid.
Voorwaarde is dan ook dat je zo ver mogelijk vooruit kijkt om eventueel tijdig terug te kunnen schakelen om zodoende vlot en soepel met het overige verkeer mee te kunnen.
Zoals gezegd is de versnelling die je kiest mede afhankelijk van de motor van de auto waar je in rijdt, maar ook de verkeerssituatie waarin je jezelf bevindt. Als je de motor goed aanvoelt / hoort hoeft de 4de of 5de versnelling bij een snelheid van 50 á 60 km per uur géén bezwaar te zijn.
Een versnelling over slaan (b.v. van 3 naar 5) is ook goed te doen als je de snelheid bereikt hebt.
Zolang de motor niet bokt / schudt / hapert bij een goede afstelling van de motor is het goed te doen. De motor zal over het algemeen pas 'bokken' zodra je een snelheid rijdt die ongeveer overeen komt met het stationair toerental van de motor in combinatie met de trekkracht van de motor bij lage toeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ALs je de 5de versnelling gebruikt om een constante snelheid aan te houden dan kan het weinig kwaad!

Wel zul je bij het accelereren op tijd terug moeten schakelen

Je motor geeft zelf wel aan of hij het aankan! loopt het voor je gevoel niet soepel, dan moet je een lagere versnelling kiezen!

Over het algemeen is het niet slecht voor de motor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd een beetje gemengde gevoelens over de gegeven antwoorden. Ik reed zelf ook altijd in de 5e versnelling met 50 km per uur (heb een 1400cc auto), maar dat heeft er wel in geresulteerd dat de koppakking kapot gegaan is. Ennn dit was een hele dure reparatie (ong. 800 euro). Ik rij dus nu gewoon in de 3e, maar let wel op uitrollen e.d. om toch brandstof te besparen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zodra je onder de 1500 toeren komt bij het rijden van 1 constante snelheid raad ik je aan om te schakelen naar de juiste versnelling. Je kan je auto prima laten uitrollen in de 5e maar anders maak je je auto kapot
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is slecht. De motor wordt dan te zwaar belast en heeft moeite om op toeren te komen. Je kunt vanaf ongeveer 80 km/u naar de 5e versnelling schakelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
50 in de 5 is niet slecht, zolang je maar NIET versnelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan wel, maar zelfs als de weg ongemerkt iets oploopt begint de motor al te protesteren.
Onder de toeren rijden is zeker niet goed . Maar het wordt pas moordend voor de motor als je bij een te laag toerental in een hoge versnelling (5) gaat accelereren ! Dan krijgt de hele klep bediening ( nokkenassen - distributie ) ze flink op hun donder , omdat ze dan door die te hoge versnelling , tegen de hoge verbrandingsdrukken de kleppen moeten openen . Daardoor kan de smering tussen de nokkenassen en de klepstoters in gebreken komen waardoor pitting kan ontstaan (uitbrokkelen harde laag nokken) waardoor de zaak gaat vreten . Je hoort het wel eens als mensen in bijv. de derde gang een haakse hoek omgaan , onder toeren , en bij het uitkomen versnellen waardoor een akelig metalig geluid uit de motor komt ( tingelen) zo als omschreven .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan weinig kwaad, ALS je maar NIET versnelt!!
NOOIT gas geven om op te trekken naar een hogere snelheid, als je bij zo'n lage snelheid in de 5 zit. Da's gewoon niet goed voor de motor.

Maar zelfs als je een rustige rechtervoet hebt (als je die niet hebt, versnel en verlangzaam je nl. vaak, misschien ook zonder dat je dat direct merkt zonder er op te letten), zou ik bij die snelheid zeker niet hoger gaan dan de 4e versnelling. Gewoon omdat bijna niemand een echt rustige rechtervoet heeft danwel dat het verkeer het zelden toe laat.

En zodra je van plan bent sneller te gaan rijden: terug schakelen!! Vanuit lage toeren (flink) gas geven is gewoon slecht voor de motor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liever niet doen. Over het algemeen kan een moderne motor het wel hebben, maar meestal zit je dan in een te laag toerental. Beter is om dit in de 4 te doen, en als je wilt versnellen, schakel dan terug naar de 3.
De kleppen en klepsteeltjes vinden het fijner om niet zoveel kracht te verduren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kleppen en klepstelen krijgen niet méér kracht te verduren dan wanneer je in een lagere versnelling rijdt. Wel stijgt de temperatuur van de uitlaatgassen, zodat de kans op verbrande uitlaatkleppen toeneemt.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image