Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een bekeuring en een wegsleepboete op naam van bestuurder die zonder toestemming eigenaar de auto gebruikt gezet worden?

Hallo, ik verblijf momenteel 3 maanden in Amerika.
Drie weken geleden kreeg ik bericht dat er een bekeuring was binnengekomen van november.. terwijl ik hier was.
Iemand.. een zogenaamde vriend, heeft mijn auto zonder toestemming gebruikt toen ik weg was. Deze persoon had nog een reservesleutel thuis van een half jaar geleden toen hij mij auto wel een keer mocht lenen. Dat was nu zeker niet het geval ik heb mijn auto niet uitgeleend hij heeft zonder toestemming die extra sleutel gebruikt.
Boete 166 euro..door rood licht rijden.
Ik heb vanuit hier direct geprobeerd die sleutel terug te halen via anderen en dat is helaas niet op tijd gelukt.
Anderhalve week later hoorde ik dat mn auto was weggesleept en al 4 dagen bij stadstoezicht stond, en ja dat kost 58 euro per 12 uur.
Inmiddels heb ik de auto terug een goede vriend heeft m voor me opgehaald en ik heb zelf de kosten betaald.
De ,,dief" laat natuurlijk niets van zich horen.

Lange vraag maar weet iemand of ik al deze boetes etc op naam van de persoon kan over laten zetten?
Ik heb gegevens van hem en bewijs dat ik in amerika was.
Verder heb ik ook email waarin ik de sleutel terugvraag voordat ie is weggesleept en aan mijn vriend uit leg dat het gebruiken zonder mijn toestemming is geweest.

Ik hoop dat ik iets kan doen dit is niet eerlijk, hij heeft mn auto gestolen en dat kost mij nu geld.

Alvast bedankt voor de tips.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Nee helaas: als eigenaar ben jij verantwoordelijk voor wat er met je auto gebeurd. Of je nu wel of niet zelf achter het stuur zit. Die achtergebleven sleutel is je eigen slordigheid...
Politite en Justitie kunnen er niet aan beginnen als iedereen met een dergelijk verhaal aankomt.
Enige escape was geweest als de auto als gestolen was geregistreerd, maar dat is niet het geval.
Je zal zelf alle kosten moeten betalen en ze bij je 'vriend' moeten zien terug te claimen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Nou dat weet ik zo net nog niet! Dit is namelijk gewoon diefstal! Dat hij de sleutel had en dus niet heeft ingebroken o.i.d. wil niet zeggen dat hij het recht had om in jouw auto te gaan rondrijden..

Art. 310 van het Wetboek van Strafrecht: Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Klinkt misschien overdreven, maar hij heeft daar toch wel aan voldaan! Ik zou ten eerste bezwaar maken tegen de bekeuringen (als dat nog kan na betaling?) waarin je je bewijsmiddelen overlegt.

Mocht dat niet werken, zul je hem moeten aanklagen voor diefstal en tja, dat is natuurlijk niet iets van; doen we even.. Je kunt hem ook aanspreken op grond van onrechtmatige daad (art. 6:162 BW), dit is een civiele procedure en dus iets 'makkelijker'.

Mijn advies is om even naar het Juridisch loket te gaan, die kunnen je helpen indien je nog stappen wilt ondernemen! Vervelende situatie zeg, succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toets eerst uw ,,vriendschap,, met die persoon.
Is het geldbedrag het waard om tussen die vriendschap te komen? Zo nee, onderneem geen actie, mede omdat u niet tijdig uw autosleutel terug vroeg. (slordig)

Zo ja, dan kunt u de bekeuring aanvechten omdat u kan aantonen dat u niet in het land vertoefde en u onmogelijk beide overtredingen kan hebben begaan.

Maar laat u eerst uitvoerig informeren bij een wetswinkel of juridisch loket mbt uw rechtspositie en de jurisprudentie daar over.
Maar eerst aangifte doen van diefstal en joyriding indien uw vriend geen vriend meer is.

Vernemen wij nog wat uw actie is in deze?
En vooral wat de afloop was.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je als eigenaar van een vervoermiddel en houder van een kenteken een bekeuring krijgt, kun je naar het CJIB toe aangeven wie er in jouw plaats mee gereden heeft.
Ook kan je dan aangeven dat dat niet met jouw toestemming is gebeurd.
Zou wel raar zijn als een joyrider overtredingen begaat met andermans auto en de eigenaar geen beroepsmogelijkheden zou hebben om zich daar tegen te verweren.
Neem contact op met CJIB en vraag hoe precies gehandeld moet worden.
Doe eerst aangifte bij politie van ongeoorloofd gebruik..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding