Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe weet mijn auto dat ik een passagier mee heb?

Ik heb een auto met zo'n piep-systeem dat aanslaat als je je gordel niet om hebt en harder dan 23 km/u gaat rijden.

Als ik alleen in mijn auto zit, dan slaat hij niet aan als de gordel van de bijrijder niet vast zit (ik heb dan immers geen bijrijder, dus dat is goed). Als ik echter wel een passagier meevoer, dan gaat het ding wel piepen als de gordel niet vast zit.

Hoe "weet" de auto dat ik een passagier heb? Is dat op basis van gewicht, of warmte die de passagier uitstraald of iets anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De auto "weet" dat omdat er een drukgevoelige sensor in de stoel zit. Deze sensor wordt niet alleen gebruikt om te signaleren dat er geen gordel gedragen wordt. Hij is ook verbonden met passagiers arbaig en gordelspanner. Bij een ongeval zal de airbag in veel auto's slechts geactiveerd worden als er ook daadwerkelijk iemand op de bijrijdersstoel zit. Het gewicht van bijvoorbeeld een flinke tas is inderdaad al voldoende om de sensor te laten denken dat er iemand zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zit een sensor onder de stoelen die dat voelt.Ik heb taxi gereden en zelfs als ik en dik stratenboek op de passagiers neerlegde dan piepte die.

Toegevoegd na 1 minuut:
In taxi s doen ze dat ook dat je geen ritjes zwart kunt rijden omdat de computer exact opslaat op welk tijdstip er een passagier zit en de meter aan staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zit een druk sensor in de stoel en een schakelaar in de gordelhouder , als je alleen een sluiting hebt en deze in de houder doet tewijl er niemand op de stoel zit zal hij geen signaal geven . omdat de gordel dan volgens hem dicht zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing