Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik ben service monteur en rij de heledag over woonerven in de sneeuw mag ik weigeren om in mijn auto te stappen zonder winterbanden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, want winterbanden zijn niet verplicht in Nederland. Je mag wel met goede argumentatie uitleggen aan je baas waarom je winterbanden wil: omdat het veiliger is en jij dus minder schade rijdt, omdat je dan dus minder tijdverlies hebt en de klanten beter van dienst kunt zijn, omdat het rijden met winterbanden meer regel dan uitzondering lijkt te worden. Het lijkt me sterk als hij dan niet overstag gaat of in elk geval diep gaat nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dat zou neerkomen op werkweigering.

Winterbanden geven meer grip dan normale banden en zijn daarom veiliger. Betekent echter niet dat normale banden per definitie onveilig zijn. Als je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden, dan valt er echt nog wel veilig te rijden met normale banden. Winterbanden zijn derhalve door de wetgever ook niet verplicht gesteld in Nederland.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
ik zou het even bespreken met mn werkgever en duidelijk stellen dat ik het niet verantwoord vind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelijk zijn de banden niet verplicht, je kan natuurlijk wel je werkgever erop aanspreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing