Hoe neem ik het beste een (flauwe) bocht bij spekglad wegdek (koppeling half ingedrukt, wat vaak wordt gezegd, of juist niet)?
Ik woon in een woonwijk met klinkerwegdek. Er wordt nauwelijks gestrooid, waardoor bij sneeuwval de straat na enige tijd erg glad wordt.
Om de wijk uit te komen, moet ik drie wat flauwe bochten nemen en vorig jaar vloog eigenlijk de 1 na de ander de bochten uit.
Bloedlink, want als er iemand van de andere kant komt hang je direct.
Deze bochten zijn ook niet scherp in te sturen/te nemen, al helemaal niet als het glad is!
Nu hoorde ik laatst van iemand dat je het beste de auto in zijn 2 kunt zetten en in de bocht of vlak ervoor de koppeling half in moet drukken.
Is dat zo?
En zo ja, laat je dan direct ná de bocht de koppeling weer geheel opkomen?
Daarnaast heb ik trouwens iets wat jullie misschien ook weten.
De motor van mijn Toyota Verso heeft uiteraard winterdag langer nodig om warm te worden.
Wat echter heel vervelend is, is dat hij tot aan het warm worden in zijn 1 en 2 automatisch nogal wat snelheid maakt en het allerlastigste daarbij (en vooral bij gladheid erg gevaarlijk!) is, dat als je even de rem beroert en vervolgens loslaat (zoals voor een onoverzichtelijke bocht of omdat er een groepje fietsers voor je rijdt ofzo) de auto plots vooruit schiet!
Normaal al vervelend, maar bij gladheid helemaal een ramp.
Is dit de werking van een choke wellicht en kan deze beter worden afgesteld?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.