Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je een dagje naar Duitsland gaat, moet je dan je paspoort bij je dragen?

Of is je rijbewijs voldoende?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je ID kaart of paspoort is verplicht.

In de praktijk wordt er in Duitsland maar weinig gecontroleerd. Ik doe als 'grensbewoner' regelmatig mijn boodschappen en uitstapjes in Duisland en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Zelf toen ik werd aangehouden was de politie erg begripvol en deed niet moeilijk over dat ik geen paspoort bij me had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

voor zover bekend is je rijbewij een NL legitimatie middel. Een ID kaart of Paspoort is grensoverschrijdend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je rijbewijs is niet voldoende. Met je rijbewijs kun je je zelfs in Nederland niet altijd en overal legitimeren. Om legitiem in Duitsland te verblijven zul je echt een paspoort of een ID kaart bij je moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hoeft niet door de douane, dus lijkt me niet..
bij eventuele controle is je rijbewijs ook goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je naar Duitsland reist moet je jezelf ook daar aan de hand van je paspoort of ID kaart kunnen legitimeren.
In de praktijk denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen, maar het kan misschien voor vervelende situaties zorgen als je aangehouden zou worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee een rijbewijs is NIET voldoende, je moet je paspoort of id-kaar bij je dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs in nederland behoor je je id kaart of paspoort bij je te hebben je moet je kunnen legitimeren. een rijbewijs is reeds lang geen officieel identificatiebewijs. Het is niet afgegeven door een officiele overheidsinstelling
14 jaar geleden
Rijbewijs is genoeg, heb het al een keer eerder gemeld dat ik een keertje naar Duitsland ging met alleen rijbewijs en dat was voor dat de grenzen open waren en toen kon ik zonder problemen de grens over. Ze kunnen tegenwoordig en toen ook al zo kijken of je niet gezocht word of boetes hebt open staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vooral tegenwoordig word je nog maar nauwelijks gecontroleerd in Duitsland

Toegevoegd na 4 dagen:
voor degene die beweren dat een rijbewijs geen geldig id is verwijs ik toch effe door naar onze rijksoverheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig risico, maar je bent verplicht een id bij je te dragen en een rijbewijs is geen rechtsgeldig id. Je kaart of paspoort wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is je rijbewijs voldoende! Een vriendinnetje van mij is laatst naar Frankrijk gevlogen met als legitimatie haar rijbewijs!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je paspoort of identificatie/legitimatie moet je in feite altijd bij je dragen. Ook als je en dagje naar Duitsland gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing