Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het dragen van echt bont de beste manier om je warm te houden in de strenge canadese winters?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vakantie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Met bont gevoerde lange jassen (de lange parka's), zoals in grote delen van Canada en Alaska worden gedragen, bieden inderdaad de meest comfortabele bescherming tegen de extreme koude die daar in bepaalde jaargetijden kan heersen. Dan bedoel ik de periodes waarbij temperaturen van meer dan de min 15Celsius geen uitzondering zijn. Flinke sneeuwval en een snijdende wind, windkracht minstens 6, vaak hoger.
Als je op doorreis op het vliegveld in Anchorage aankomt, wordt je overstelpt door de aanbiedingen van kleding gemaakt van bont of gevoerd met bont. Ook de lange overboeken hebben bontvoering. Vergeet niet om altijd een hoofdbedekking te dragen. De bontmuts met oorkleppen is de beste bescherming tegen het bevriezen van de oren en de huid rondom de ogen. Je wordt in het winterjaargetijde in west-Canada, Alaska, het noorden van Noorwegen en niet te vergeten Finland, omringt door bewoners die meer op wandelende beren lijken dan op mensen. De echte bontjassen gaan tientallen jaren mee, zijn zeer slijtvast en niet aan mode onderhevig.
Het voordeel is dat wanneer men een bezoek aflegt, of een restaurant of hotel betreedt, men alleen de jas en de met bont gevoerde overboek hoeft uit te trekken en niet vijf vochtige T-shirts, om de onderkleding onder de lange broeken nog maar even te vergeten.
Het dragen van thermokleding en kleding in laagjes is leuk bij de Nederlandse temperaturen die zelden onder de - 10graden Celsius komen.
Ik heb in Lapland de bontmantels gedragen die door de hotels werden verstrekt, men had geen behoefte aan een door de koude bevangen Nederlandse bezoeker.De bontkleding leverde inderdaad de meest aangename warmte die je je maar kunt voorstellen.
De verhalen dat Alpinisten alleen kleding in laagjes dragen om zich te beschermen tegen extreem lage temperaturen zijn fabeltjes. Alle bovenkleding is met bont gevoerd, de randen van de capuchons zijn met bont afgezet om zoveel mogelijk het voorhoofd te bedekken.
Dat men zich alleen in het fleecehesje laat fotograferen is zelfbescherming tegen de algemene opinie.
Mijn mening over het niet of wel dragen van bont in landen waar temperaturen regelmatig en lange periodes onder de 20 graden onder nul heersen waar het gros van de westerlingen geen voorstelling van heeft hoe koud dat is, doet niet ter zake.
Op de vraag die gesteld wordt of bont de beste manier is om je tegen extreme koude te beschermen, is mij antwoord: volmondig JA. Zowel comfortabel als praktisch.
Overboeken moet zijn: overbroeken
Toegevoegd op 09 oktober 2018 08:50: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing