Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom zijn compleet verzorgde reizen goedkoper dan alleen een retourvlucht?

Ik wil op vakantie, en wil geen hotel boeken, maar bij iemand verblijven.

De reisorganisaties bieden reizen aan met hotel inc. retourvlucht, die goedkoper zijn dan alleen een retourvlucht (die ook bij diezelfde organisatie geboekt kan worden).

En kan ik ook die goedkopere reisboeken en dan toch bij mijn kennis verblijven, of is dat tegen bepaalde regels, en welke?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vakantie
3.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Compleet verzorgde reizen worden met duizenden tegelijk ingekocht door de grote aanbieders. Die kunnen daardoor een enorme kwantumkorting aanbieden.

Daar komt de zekerheid voor de hotelaanbieder en de vliegmaatschappij bij.

Neem de hotelaanbieder als voorbeeld. Die verhuurt 100 kamers aan de touroperator. De hotelier krijgt die kamers sowieso betaald, of er nu gasten in komen of niet - het risico ligt niet meer bij de hotelier, maar bij de touroperator die die 100 kamers heeft gehuurd.

Het alternatief is dat hij die kamers zelf probeert te verhuren. Maar dat is meer werk, en hij heeft geen zekerheid dat hij alle 100 kamers kwijtraakt. Stel dat hij gemiddeld slechts driekwart van de kamers kwijtraakt, dan moet hij de prijs per kamer alleen al om die reden 33% verhogen om quitte te spelen.

Voor de vliegmaatschappij geldt hetzelfde.

Dit alles samen zorgt ervoor dat een pakketreis goedkoper kan zijn dan een losse vlucht die je zelf boekt.

(Dat *hoeft* overigens niet - soms vind je zelf een goedkoop retourtje, maar daar moet je dan wel veel moeite voor doen.)

Als jij een pakketreis boekt, ben je niet verplicht van het appartement gebruik te maken. Ook de busreis van vliegveld naar appartement mag je laten schieten. (Je mag zelfs de vliegreis laten schieten - dat heet dan een "no show" - maar da's voor jou niet handig.)

Laat je busreis en/of hotel schieten, dan is het wel zo netjes als je dat meldt, zodat er niet een hele bus voor niets op jou staat te wachten, en zodat de hostess zich geen zorgen hoeft te maken.
(Lees meer...)
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik hoorde jaren geleden al van iemand die in Griekenland wilde rondtrekken, die heeft ook maar vlucht + app gehuurd omdat dat goedkoper was, Hij heeft t app 1 nacht gebruikt en is verder gegaan.
Dus mij lijkt dat ze er weinig tegen kunnen doen
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Voor een alleen een vliegticket kun je ook beter niet bij een reisorganisatie gaan kijken. Voor hun beginnen de verdiensten pas bij pakketreizen. Je kunt online zoveel tickets vinden naar vrijwel alle bestemmingen, dat moet volgens mij stukken voordeliger kunnen.
Probeer onderstaande linken eens:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand verplicht jou om in het appartement te verblijven. Je hebt betaald en meer willen ze niet.

Er zijn maatschappijen waar je goedkope vluchten kunt boeken, zoals Ryanair, Easy Jet, cheaptickets.nl. Seat only kan ook bij sommige reisaanbieders.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel accomodaties als vluchten worden massaal en op grote schaal ingekocht door de reisorganisaties. Hierop bedingen zij grote kortingen die deels aan jou worden doorberekend terwijl de reisorganisaties hier ook nog een graantje meepikken. Door deze manier van 'inkopen' zijn de vliegmaatschappijen verzekerd van volle vluchten en de accomadaties zijn verzekerd van clientele. Wil je als individu een ticket naar Weetikwaar boeken dan zal je dieper in je buidel moeten tasten en mag je hopen dat er nog een plekje is.
Maar, je kan natuurlijk kiezen voor een goedkope reis met eenvoudige accomodatie waarbij je verzekerd bent van een goedkopere vlucht en vanuit deze accomodatie jouw eigen vakantie invulling geven. Dit doe wij al jaren zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding