Wat moet je doen als je buiten jouw schuld je vliegtuig mist?
Het is dezer dagen heel erg druk op Schiphol; te druk. Daardoor missen mensen hun vliegtuig. Wij gaan over enige tijd met vakantie en komen dan waarschijnlijk ook in een dergelijke situatie terecht vanwege feestdagen. Wat moeten we doen als wij ons vliegtuig ook gaan missen? We hebben zo'n situatie nog nooit eerder beleefd. Waar moet je je dan ergens melden? Hebben we recht op een hotel als ze die dag niet meer naar onze bestemming vliegen; ons vliegtuig gaat nl in principe 's avonds. Het is van Transavia dus dat is geen lijnvlucht.
Toegevoegd na 14 uur:
Mijn vraag gaat helemaal niet over laat op Schiphol aankomen of anderszins en dan je vliegtuig missen. Wij zijn ALTIJD 3 uur van tevoren op Schiphol en zitten dan een uur te wachten tot we mogen inchecken; wij vliegen nl binnen Europa. De rolstoelhulp die ik nodig heb krijg ik pas een uur van tevoren. Gisteren zag ik op de tv dat mensen langer dan 2 uur in de rij moesten staan om in te checken. Dan heb ik mijn vliegtuig dus al vóór het inchecken gemist zonder dat het mijn schuld is.
https://www.euclaim.nl/aansluitende-vlucht-gemist
1. Hoe had het moeten zijn?
'Reizen door Schiphol wordt veel prettiger voor passagiers.' Nog geen twee jaar geleden gaf de luchthaven hoog op van alle veranderingen in de veiligheidscontroles. Van 70 controlepunten ging het vliegveld naar vijf 'beveiligingsfilters'. Volgens Schipholtopman Jos Nijhuis zouden we in het vervolg in hoogstens tien minuten door de controles zijn. De juichfilmpjes van toen doen nu lachwekkend aan: vrolijke passagiers komen bij pittoresk rustige controlepunten om te worden ontvangen door joviale beveiligers. 'Met de paspoortcontrole achter de rug kan de reiziger nu ontspannen en van zijn tijd op de luchthaven genieten.' Niet veel passagiers zullen dat genot de afgelopen dagen hebben gedeeld. De rustieke veiligheidscontroles blijken trechters voor morrende, gejaagde reizigers, die soms tot anderhalf uur moesten wachten. 2. De schuld van Schiphol of van onze reislust?
Extra beveiligers kunnen nog wel worden ingezet, maar extra ruimte is er niet meer Het probleem is dat Schiphol bewust de flexibiliteit uit de beveiliging heeft gehaald. In plaats van controle aan de gate - waarbij alleen passagiers voor een enkele vlucht werden gecontroleerd - ging het naar centrale controle met een vaste capaciteit. En die blijkt nu op de drukste uren niet voldoende. De luchthaven erkende al zich - overigens met de maatschappijen - te hebben vergist in de passagiersiersgroei. Maar Schiphol lijkt zich vooral te hebben vergist in de gevolgen van de onbedwingbare groeizucht, in combinatie met zijn fysieke beperkingen.
Schiphol gaat nu de in 2014 geopende, voor miljoenen verbouwde beveiligingspost in Terminal 1 (Europese vluchten) weer aanpakken. Net als in de andere hallen gaat ook hier de controle naar een tussenverdieping. Maar in de andere terminals zijn er geen oplossingen meer. Schiphol wijst wel op de komst van de nieuwe A-terminal. Buiten het feit dat die pas in 2023 opengaat, lost deze het probleem niet op: de nieuwe beveiligingsrijen zullen worden opgesoupeerd door de extra reizigersstromen. 4. Ook elders op Schiphol moet ik wachten.
Wie echt niet in de Schipholrij verzeild wil raken, kiest ander vervoer of blijft gewoon thuis Was het maar alleen beveiliging. Heel Schiphol is vol, niet alleen bij de veiligheidschecks, maar ook de paspoortcontrole daarna, waar volgens Schiphol honderden agenten te weinig beschikbaar zijn om te controleren. En dan heeft Schiphol ook op de platforms en landingsbanen de maximale capaciteit bereikt doordat vrijwel alle mogelijke start- en landingsmomenten vergeven zijn. Dat leidt weer tot oplopende vertragingen, zowel bij vertrekkende als aankomende vluchten. 5. Kan ik ergens anders heen?
Lelystad wordt het ook niet; dat biedt als het in 2019 opengaat, maar 4000 vluchten per jaar. Verder kan iedereen het voor zichzelf uitmaken: ten minste drie uur op Schiphol wachten of die tijd gebruiken door naar vliegvelden als Eindhoven, Rotterdam of Weeze te rijden. Voor de meeste reizigers zal het weinig schelen. Bovendien bieden regiovelden een beperkt aantal (vakantie)bestemmingen en helemaal geen intercontinentale routes. Luchthavens als Zaventem of Frankfurt, die dat wel doen, liggen nog verder weg. Wie echt niet in de Schipholrij verzeild wil raken, kiest ander vervoer of blijft gewoon thuis. © ANP
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.