Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een noodpaspoort in 1 dag krijgen?

Want ik ga zondag op vakantie en nu is het al vrijdag

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vakantie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

'Voorwaarden noodpaspoort
Een noodpaspoort wordt alleen verstrekt als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U bent niet in staat om tijdig een paspoort of een identiteitskaart (ID-kaart) te verkrijgen.
U kunt aannemelijk maken dat u uw reis niet kunt uitstellen.
Uw identiteit en nationaliteit zijn vast te stellen.
U zorgt zelf voor de benodigde bewijsstukken.
Benodigde bewijsstukken noodpaspoort
Om een aanvraag voor een noodpaspoort te kunnen doen, moet u onderstaande stukken overleggen:

Een bewijs dat u de reis niet kan uitstellen. Dit kunt u aantonen met bijvoorbeeld vliegtickets en hotelreserveringen.
Een recent gewaarmerkt afschrift basisregistratie personen (BRP) met daarop de vermelding van uw nationaliteit, in een envelop. De envelop dient door de gemeente gesloten en verzegeld te zijn. Gewaarmerkt betekent dat het document gelijk is aan het origineel.
Een gewaarmerkte kopie van uw recente aanvraag van een nieuw reisdocument (RAAS-formulier), in een envelop. Ook deze envelop dient door de gemeente gesloten en verzegeld te zijn.
Andere reisdocument(en), als u die heeft.
Een geldig legitimatiebewijs, zoals een geldig Nederlands rijbewijs.
Een recente pasfoto die voldoet aan de pasfoto-eisen.
Als u uw reisdocument kwijt bent: een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal van de aangifte van vermissing.'

In principe kan het wel om meteen een noodpaspoort te krijgen, maar dan moet je een van de voorwaarden uitleggen aan diegene die jou ondervraagt. Voor verdere informatie zie de bron.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat kan. Een paar jaar geleden moest ik op maandag voor mijn werk naar het Verenigd Koninkrijk. Op zondag kwam ik erachter dat mijn paspoort net twee dagen was verlopen. Ik ben extra vroeg naar Schiphol gegaan en daar heeft de KMAR ( de Marechaussee ) mij een noodpaspoort gegeven. Kostte ongeveer een uur of twee, en € 50. Paspoort was alleen geldig voor de duur van mijn reis en moest na terugkomst ook weer ingeleverd worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing