Wat betekent Scheid in Duitse plaatsnamen?
Afgelopen weekend heb ik een mooie autotocht door de Moezel en Eifel streek in Duitsland gemaakt. Het viel mij op dat met name in de buurt van de grens met Luxemburg veel plaatsnamen eindigen op "scheid". Waar staat dit voor? Ik krijg het niet gegoogled. Is het net zoiets als wij Loo en Donk kennen in Nederlandse plaatsnamen?
Het verwijst naar gebieden die uit een bos of een bosrijke omgeving zijn ontstaan door ontbossing .
Zoals bv bij Remscheid en Manderscheid was er oorspronkelijk sprake van een „Hohen Wald“
Daarna ontwikkelde de betekenis -scheid zich als een algemene betekenis zoals grens, waterscheiding (bij bergkammen of passen) of bij kruispunten.
Sekundär entwickelten sich aus dem Begriff allgemeine Bezeichnungen wie Grenze (abgetrenntes Land respektive Grenzmarke) oder Wasserscheide (für Bergrücken oder Passlage),[1][2] wie auch Wegscheide. https://de.wikipedia.org/wiki/-scheid 1. De betekenis van "-scheid" is door de eeuwen heen gewijzigd.
De oorspronkelijke betekenis -scheid komt van het oudhoogduitse scit of middelhoogduirts schit.
Zoals bv bij Remscheid en Manderscheid was er oorspronkelijk sprake van een „Hohen Wald“.
-scheid verwijst naar gebieden die uit een bos of een bosrijke omgeving zijn ontstaan door ontbossing. 2, Daarna ontwikkelde de betekenis zich als algemene betekenissen zoals grens, waterscheiding (bij bergkammen of passen of bij kruispunten.
Paul Eduard Vogt heeft de betekenis beschreven zoals in 1895 reeds gold.
Het is dacht ik wel ongeveer hetzelfde geworden, althans het komt op hetzelfde neer.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.