Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lift ik makkelijk door grote steden heen?

Ik ga morgen naar Parijs, liftend. Ik heb dit nog nooit gedaan en ben benieuwd of ik makkelijk de stad in en uit kom? De richting lijkt me niet moeilijk maar als ik uiteindelijk bij Parijs in de buurt ben is de kans klein dat diegene precies dezelfde bestemming heeft. Hoe kom ik dan het snelst mogelijk (liftend) op mijn locatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vakantie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een beetje een late reactie, omdat je, waarschijnlijk, 4 dagen geleden al bent gaan liften. Maar voor andere mensen die dezelfde vraag hebben:

- Lift sowieso op goede plekken: tankstations, drukke parkeerplaatsen et cetera. In ieder geval op plekken waar mensen komen die dezelfde kant op moeten als dat jij moet.
- Neem genoeg karton en stiften mee om duidelijke borden te kunnen maken. In Groningen zet je geen 'Parijs' op je bord, maar bijvoorbeeld 'richting Utrecht' of 'Zwolle'. Dan kan je vanaf daar kijken waar je daarna heen gaat. Vlak voor Utrecht of Zwolle gebruik je natuurlijk een nieuw bord, bijvoorbeeld 'richting Brussel'.
- Leg de chauffeur duidelijk uit waar je heen moet en kijk vooruit: laat je liever wat eerder uit de auto zetten op een goede plek (bijvoorbeeld drukke rustplaats bij snelweg), dan dichter bij je bestemming op een plek waar je moeilijk een nieuwe lift krijgt (afrit van een snelweg).
- De keren dat ik liftte ben ik wel eens door een vriendelijke automobilist precies voor de deur waar ik moest zijn eruit gezet: die reden dan even een paar kilometer om. Anderen zetten je eruit op een plek waarvandaan je nog een paar kilometer moet lopen, maar daar moet je dan niet te moeilijk over doen: voor de laatste 3 kilometer nog een lift krijgen is meer moeite dan dat stuk lopen.

Het is in een stad sowieso lastiger om op de plaats van bestemming te komen. Je kan er daar voor kiezen om alsnog het openbaar vervoer te gebruiken of ook daar weer op een goede plek (een parkeerplaats/wegrestaurant) vlak voor de stad te gebruiken als liftplaats.
Daar zet je dan ook weer geen specifiek adres op je bord, maar een regio waar je moet zijn, bijvoorbeeld welke stadswijk of welk arrondissement.

En verder is het ook een kwestie van geluk hebben en mensen beleefd aanspreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

kijk eens op blablacar
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing