Mag je voedsel meenemen voor eigen gebruik als je van Nederland naar Spanje gaat?
Met vliegtuig. Maar het gaat me niet alleen om of het van het vliegtuig mag, maar ook of het qua douane mag.
http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/baggage/baggage_allowance/restricted_baggage.htm#p1
Hoe dan ook, er was een reactie geven op mijn antwoord, namelijk: "Ga je niet door een douane-ding heen op het vliegveld?"
Het antwoord is nee; ik weet ook niet hoe een 'douane-ding' er uit zou moeten zien.
Drugs etc zijn in de eerste plaats verantwoordelijkheid van de politie (het bezit ervan is illegaal). Voor de douane is dit 'bijvangst'.
Paspoortcontrole (als het gaat om het binnenkomen/verlaten Schengenzone) is in Nederland ooit door de douane gedaan (omdat ze toch al de invoerrechten deden), maar is al een kwarteeuw een taak van de Koninklijke Marechaussee. In veel andere landen is het een politietaak of taak van een speciale immigratiedienst.
Er bestaan nog steeds douanes.
En nogmaals, vraagstelster vroeg zelf heel nadrukkelijk naar de rol van de douane -dan is het correct om iets te zeggen over de douane, niet over de security. Sterker nog, als Fynnya vraagt 'Maar het gaat me niet alleen om of het van het vliegtuig mag, maar ook of het qua douane mag.' dan zou het zo lezen, dat de security nu juist controleert 'of het van het vliegtuig mag.'
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.